Názory a rozhovory

Spoločnosť ZAPA beton a. s. a jej dcérske spoločnosti, ku ktorým patrí aj ZAPA beton SK s. r. o., sú súčasťou koncernu BUZZI UNICEM – DYCKERHOFF. Ten je siedmim najväčším svetovým výrobcom stavebných materiálov s obratom vo výške 3,9 miliárd eur v roku 2006. Pre skupinu spoločností ZAPA beton a. s. bol rok 2006 najúspešnejším rokom v jej 15-ročnej histórii. „V Českej a Slovenskej republike sme vyrobili 2 157 321 kubických metrov betónu, čo zodpovedá medziročnému rastu o 14,3 %,“ hovorí Ing. Rudolf Hanták, generálny riaditeľ ZAPA beton SK s. r. o. „Obrat prekročil 4,2 miliardy českých korún a hospodársky výsledok po zdanení skupiny presiahol 460 miliónov českých korún.“

„O švédském spisovateli Augustu Strindbergovi se dočteme, že byl přistižen, jak vyfukuje kouř z dýmky do umyvadla s vodou zkoušeje, zda touto cestou nevznikne zlato. A my si říkáme – hle jak podivínský nápad se zrodil v geniálním mozku. Ale nebylo by správnější říci: nebyl to Strindberg, kdo experimentálně zjistil, že vypouštěním tabákového dýmu do vody zlato nevznikne?“ (Cimrman – Smoljak – Svěrák: Vražda v salonním coupé.)

Úzka špecializácia, široká ponuka. Tieto dve na pohľad protichodné vlastnosti v sebe dokázala skĺbiť spoločnosť, ktorá sa v prostredí slovenského stavebníctva pohybuje už 13 rokov. Od A po Z, teda od projekčnej činnosti až po dodávku a montáž, zabezpečuje realizáciu hliníkových konštrukcií, zasklených fasád, zimných záhrad, ale aj priemyselných protihlukových stien a mnohých iných projektov. O súčasných trendoch, o ľuďoch, ale najmä o hliníku sme sa porozprávali s konateľmi spoločnosti A&Z Consulting, s. r. o., Ing. Petrom Zaťkom a Ing. Zoltánom Agócsom.

Príbeh Ivany Bendovej ako architektky sa začal na Stavebnej fakulte ČVUT (odbor architektúra) v Prahe, kde sa zoznámila aj so svojím budúcim manželom Janom. V polovici 80. rokov sa zúčastnili na súťaži v Japonsku, ktorá ich utvrdila v názore, že za železnou oponou je na tvorivosť väčší priestor. V roku 1987 emigrovali do Toronta. V súčasnosti pôsobí Ivana Bendová v kanadskej architektonickej kancelárii Allied Architects International Inc., ktorú v Šanghaji založila v roku 2003 spolu s manželom, dvomi čínskymi a jedným kanadským partnerom. V uplynulom roku sa táto kancelária stala podľa prestížneho čínskeho časopisu DI šiestou najúspešnejšou architektonickou spoločnosťou pôsobiacou v Šanghaji. V rozhovore pre ASB sme sa sústredili najmä na postavenie architekta na jednom zo stavenísk sveta a na jeho vzťah k investorom.

Peter Cook je architekt. Ale aj pedagóg, spisovateľ, komentátor aktuálneho diania a podľa mnohých aj šaman schopný privolať dážď a evanjelista pre budúci rozvoj miest. A ako potvrdil počas nedávnej návštevy Bratislavy, aj veľký komunikátor, ktorý využíva energiu svojho publika. Stretnutie s týmto spoluzakladateľom legendárnej britskej skupiny Archigram sa uskutočnilo v British Council pred jeho prednáškou v Slovenskej národnej galérii. „Bratislava je krásne mesto,“ začal náš rozhovor ešte skôr, ako sme sa ho niečo opýtali. „Máte tu nádherné veľké monumenty – hrad, most, paláce. Jednoducho, paráda.“ A súčasná architektúra? „Ešte som si ju poriadne nepozrel,“ diplomaticky zažmurkali jeho oči spod rámov okrúhlych okuliarov.

Keď mala Eva Jiřičná sedem rokov, učiteľka jej do pamätníka napísala vetu Tomáša Garrigua Masaryka: „Najväčším darom človečenstva sú večné túžby, večný žiaľ a nedostižné ideály. Nie je už ideálom splnený ideál.“ Vtedy sa rozplakala, pretože iným dievčatám nakreslila učiteľka kvetinky. „Doteraz som jej však za tieto slová vďačná,“ povedala v rozhovore autorka, pre ktorú sa architektúra stala spôsobom života, ale aj vyjadrením tolerancie a zodpovednosti.

O dobrej architektúre viac premýšľa, ako o nej hovorí. A ešte radšej na nej pracuje. Architekt, ktorý formoval architektúru bratislavského Digital Parku. Ako sám prezrádza, k významnej architektonickej cene za návrh riadiacej veže na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave mu dopomohla tvrdá robota na historických objektoch v srdci mesta. To ale nie je všetko. Určite vás už niekedy upútal jemne extravagantný výzor Informačného centra Slovenskej sporiteľne na Prievozskej ulici v Bratislave, ktoré vzniklo v roku 1993. Ak ste skôr konzervatívnejší alebo len hrdí bratislavskí patrioti, určite poznáte zrekonštruovaný gotický vežový dom na Hlavnom námestí. Za tým všetkým hľadajte rukopis architekta Petra Vavricu.

Mať poriadne okno. Toto priamočiare krédo sa stalo základnou stratégiou spoločnosti, ktorá na slovenskom trhu pôsobí už takmer jeden a pol desaťročia. Z distribútora okenných doplnkov sa postupne stal renomovaný výrobca plastových a hliníkových okien. Ako vraví Peter Poltársky, konateľ spoločnosti Kalypso, spol. s r. o., na nové trendy sa treba pripraviť ešte predtým, ako ich začnú objavovať architekti.

Čiara medzi akceptovateľnou ozdobnosťou a gýčom často vedie kľukato a môže byť veľmi nejasná. Nie všetko v architektúre musí vyplývať len z účelnosti a funkcie. Ornament ani ozdobnosť nemusia byť zločinom a siahnuť sa dá po nich aj s vkusom. Vo svojom okolí však nachádzame azda až priveľa príkladov, ktoré sú už za čiarou celkom zreteľne.

Pred necelými štyrmi rokmi začal na Slovensko expandovať český predajca stavebných materiálov Dektrade. Aj tento pomerne krátky čas však stačil na to, aby sa na našom trhu udomácnil silný, dôveryhodný obchodný partner, ktorý spolupracuje s výrobcami svetových značiek a v štatistikách predaja vybraných stavebných materiálov na Slovensku dosahuje popredné miesta. Dynamický rozvoj firmy podľa slov jej riaditeľa Ing. Jaroslava Kamodyho napreduje rýchlejšie než sa rozvíja slovenský stavebný trh. Možno aj preto prešla spoločnosť Dektrade v nedávnej minulosti významnými štrukturálnymi zmenami a oblasť jej pôsobenia sa rozrástla o ďalšie sféry záujmu.

Obytné domy, školské stavby, nákupné centrá, administratívne priestory, ale aj autobusové terminály – to všetko obsahuje rozmanité portfólio renomovanej berlínskej architektonickej kancelárie QBQ & Partner. Jej členmi v súčasnosti sú: dipl. Ing. Susanne Quick, dipl. Ing. Michael Bäckman a dipl. Ing. Henner Rolvien. Nechcú byť zaradení do žiadneho štýlového prejavu, cítia len zodpovednosť za svoje stavby pred okolím a užívateľmi. Tento prístup im vyniesol niekoľko nemeckých i mezinárodných ocenení. Súborom obytných domov pri Wannsee sa dostali medzi finalistov celosvetovej súťaže Brick Award 2004. Na naše otázky odpovedali všetci členovia kancelárie QBQ & Partner.

Na prvý pohľad by sa zdalo, že kým iní hodnoty vytvárajú, oni ich demolujú. Až hlbšie pochopenie súvislostí odhalí, že hodnoty, ktoré vytvorila spoločnosť Špeciálne činnosti, s. r. o., sa ukrývajú všade okolo nás – pod zemou, pod hladinou riek, na opačnej strane Zemegule i pod chodníkmi centra Bratislavy, po ktorých mnohí z nás každé ráno kráčajú do práce. O zaujímavých aktivitách, recyklácii, sile výbušnín, ale aj o najnovšom smerovaní spoločnosti sme sa porozprávali s jej riaditeľom Dipl. Ing. Jánom Fabrickým.

„Coop Himmelb(l)au nie je o farebnom prikrášľovaní, ale o myšlienke tvoriť architektúru s fantáziou. Architektúru nadnášajúcu a variabilnú, akou sú oblaky.“ To je leitmotív svetoznámej rakúskej architektonickej kancelárie, ktorá s neznesiteľne ľahkou hravosťou nanovo definuje architektonický priestor, formálne typológie stavieb a vzťahy s urbánnym prostredím. Coop Himmelb(l)au totiž stále projektuje objekty, ktoré nenechávajú nikoho ľahostajným. „Púšťanie sa do hlbín labyrintov vlastnej hlavy je stále vzrušujúci zážitok,“ hovorí spoluzakladateľ Coop Himmelb(l)au Wolf D. Prix a pôžitkársky si potiahne zo svojej obľúbenej cigary. Jednoducho ich experimenty buď milujete, alebo nenávidíte. Strednú cestu prenechávajú priemerným. A to isté platí aj v prípade investorov. Avšak tí, ktorí si ich vyberú, im bezhranične dôverujú. Napokon, inak to asi ani nejde. Pri ich konceptoch s voľnou hrou tvarov treba mať poriadnu dávku odvahy.

Kvalitné výrobky, nadštandardný servis, príjemné  prostredie... To sú body, ktorými sa riadi spoločnosť s úzkou špecializáciou na strechy  a dlhou tradíciou na slovenskom trhu. Z malej stavebnej firmy sa postupne stal významný predajca komponentov pre segment šikmých striech. Ako vraví vedúca marketingu spoločnosti JJJ STAV-BUILD, s. r. o., Ing. Zuzana Juríková, dobrou reklamou je najmä spokojnosť zákazníkov.