Partneri sekcie:

Rolling Bridge v Londýne od britskej architektonickej kancelárie Heatherwick Studio sa otvára pre občasnú vodnú dopravu veľmi atypickým spôsobom.

V nadväznosti na prvú časť článku, uverejnenú v predchádzajúcom čísle Inžinierskych stavieb 2/2011, vám v tejto časti príspevku chceme predstaviť niektoré mostné objekty na II. úseku rýchlostnej cesty R1 Selenec – Beladice. Okrem spojitých, prefabrikovaných nosných konštrukcií z tyčových predpätých nosníkov, respektíve prefabrikovaných železobetónových klenbových konštrukcií, sú na tomto úseku realizované nosné monolitické predpäté konštrukcie budované na pevnej podpornej skruži, výsuvných skružiach, ako aj technológiou letmej montáže.

Most s dĺžkou 41,58 km vo východnej Číne spája prístav Jiaozhou v oblasti Huangdao s mestom Qingdao a ostrovom Hongdao. Na stavbu mosta bolo použitých 450 000 ton ocele a 2,3 milióna m3 betónu. Stavba mosta bola dokončená začiatkom tohto roku a podielalo sa na nej minimalne 10 000 ľudí.

Na konci minulého roka, po dlhotrvajúcich diskusiách o spôsobe financovania, sa začali stavebné práce na prvom projekte výstavby cestnej siete formou PPP. Ide o výstavbu rýchlostnej cesty medzi Nitrou a obcou Tekovské Nemce a obchvatu Banskej Bystrice. Celá stavba je rozdelená na štyri úseky: Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a samostatný úsek obchvatu Banskej Bystrice. Celková dĺžka všetkých úsekov je 51,6 km.

V súčasnosti môžeme na stavebnom trhu zaznamenať veľké množstvo materiálov, ktoré nachádzajú čoraz širšie uplatnenie a ponúkajú nové inovatívne riešenia. Okrem osvedčených konštrukcií z materiálov, ako sú betón, oceľ alebo drevo, sa ponúkajú aj staronové konštrukcie z drôtokamenných košov – gabiónov. Staré preto, že sa používajú už niekoľko desaťročí, a nové z dôvodu ich znovuobjavenia.

Na rýchlostnej ceste R1 sú rozostavané štyri úseky – po ich dokončení sa spojazdní ťah R1 od Trnavy až po Banskú Bystricu. Ide o úseky Nitra, západ – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a Banská Bystrica, severný obchvat. Budované úseky sú súčasťou prvého realizovaného PPP projektu v oblasti cestnej infraštruktúry na Slovensku.

<iframe src="http://player.vimeo.com/video/16016651" width="400" height="225" frameborder="0"></iframe><p><a href="http://vimeo.com/16016651">Paik Nam June Media Bridge Making Film</a> from <a href="http://vimeo.com/user3640395">PLANNING KOREA</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Oceľový most pre peších pripomína svojou štruktúrou matricu DNA (Cox Rayner Architects )

Mostný objekt tvoriaci podstatnú časť križovatky Poprad pozostáva v rámci 1. etapy z vetiev PA, PD a PE. Most prechádza ponad navrhovanú trasu diaľnice D1, existujúcu železničnú trať Košice – Žilina a preložku cesty I/18.

Diaľničný ťah D1 v Slovenskej republike prebieha po trase Bratislava – Žilina – Prešov – Košice – hranica s Ukrajinou. Po dobudovaní bude príslušný úsek diaľnice súčasťou európskej cesty E50, ktorý z Francúzska prechádza cez Nemecko, Čechy, Slovensko, Ukrajinu a Rumunsko ďalej na juh. Mostné objekty, ktorými sa zaoberá tento článok, sa zrealizovali na križovatkách diaľnice D1 v úseku Vrtižer – Hričovské Podhradie a v úseku Mengusovce – Jánovce.

Prvý most, o ktorom článok informuje, sa staval metódou postupného vysúvania a je súčasťou diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer pri Považskej Bystrici. Premosťuje inundačné územie rieky Váh, vetvu križovatky Centrum a poľnú cestu. Druhý most je situovaný na konci úseku tejto diaľnice, premosťuje rieku Váh a staval sa sčasti na pevnej skruži a sčasti letmou betonážou. Článok sa podrobnejšie zaoberá aj problémom diferenčného zmrašťovania tohto mosta.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Apq5CBLrU7s?fs=1&amp;hl=sk_SK"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Apq5CBLrU7s?fs=1&amp;hl=sk_SK" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

„Za účelom dosiahnutia potrebných pevností betónu pri predpínaní a modulov pružnosti betónu obmedzujúcich deformácie nosnej konštrukcie počas výstavby bola vyvinutá špeciálna betónová zmes so zníženým obsahom vody, zvýšeným podielom väčších frakcií kameniva a vyšším obsahom cementu.“ [3]

Mostný objekt tvorený dvojtrámovou nosnou konštrukciou z predpätého betónu s externými predpínacími káblami usporiadanými v tvare vzpieradiel pod spodným okrajom nosnej konštrukcie je prvým objektom svojho druhu na Slovensku.