Francúzska obec Meursault je srdcom burgundských viníc Côte de Beaune. Jej klimatické podmienky sú od roku 2015 klasifikované ako svetové dedičstvo UNESCO. Historická nemocnica, v ktorej sa kedysi liečili malomocní, je hmatateľným dôkazom bohatých architektonických hodnôt, ktoré francúzska provincia získavala po stáročia.
Historické stavby
Rekonštrukcia Jurkovičovej teplárne, národnej kultúrnej pamiatky, si vyžiada investíciu viac ako 11,5 milióna EUR a dokončenie sa očakáva v priebehu roka 2020. Rekonštrukcia bude súčasťou projektu Sky Park, ktorého investorom je Penta Real Estate.
Čo dokáže spoločné úsilie jedného ateliéru, školy architektúry, stavebných expertov, miestnych remeselníkov a ochotných obyvateľov? Prostredníctvom malého lokálneho projektu sa podarilo iniciovať záchranu chátrajúceho čínskeho vidieka.
Renomovaný slovenský architekt Ľubomír Závodný moderoval ASB panel v rámci TREND konferencie Reality a development, ktorá sa uskutočnila 22. mája v Radisson Blu Carlton Hoteli v Bratislave. Téma panelu bola Konverzia industriálnych priestorov.
Bratislave pribudla z radov modernej architektúry v polovici mája ďalšia stavba do zoznamu národných kultúrnych pamiatok. Ikonická stavba sa začala stavať v roku 1967 a ako druhý pevný most cez Dunaj v Bratislave sa otvorila v roku 1972. Radosť odborníkov na architektúru však netrvala dlho.
Začiatkom tohto roka pribudlo medzi národné kultúrne pamiatky výrazné dielo povojnovej architektúry. Obrátená pyramída architektov Štefana Svetka a Štefana Ďurkoviča so svojou brutalistickou estetikou síce vo verejnosti vyvoláva značne rozporuplné reakcie, odborníci sa však na jej kvalitách zhodujú.
Projekt Ocenenie za príkladnú obnovu 2017 je už ôsmym ročníkom podujatia, ktoré organizuje Academia Istropolitana Nova v spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom a s podporou Prvej stavebnej sporiteľne. Jeho cieľom je mapovať a prezentovať obnovu tradičnej architektúry v regióne, t. j. architektúry, ktorú môžeme nazvať ako autentickú a prispievajúcu k formovaniu kultúrno-historickej identity krajiny, miest a obcí.
Nie každá historická pamiatka ľahne na Slovensku prachom zabudnutia a nie každá komplexná obnova historického objektu musí byť premárnenou príležitosťou. Platí to aj o zámku v Haliči, ktorý má za sebou prvé mesiace plnej prevádzky a pred sebou náročnú úlohu vrátiť investíciu.
Premena funkcie je napínavou aj náročnou úlohou. Architekt sa musí vyrovnať s odlišnou dispozíciou či mierkou a správne prepojiť nové s pôvodným.
Nízky záujem verejnosti a nedostatok financií – to sú dva základné momenty, ktoré brzdia komplexnejšiu a rozsiahlejšiu obnovu kultúrnych pamiatok na Slovensku. Napriek tomu existujú postupy a úsilie ľudí, ktorí sa snažia o zachovanie výrazných stôp našej minulosti.
Pamiatka je živá najmä vtedy, keď sa ľudia na ňu chodia pozerať. Možno táto veta zjednodušuje celý zložitý komplex ochrany a obnovy pamiatok, ale vystihuje podstatu odkazu histórie. Navyše, ak táto história nie je príťažlivá, tak jej nepomôže ani zápis do klenotnice UNESCO. Poďme sa teda do terénu pozrieť na niekoľko príkladov aktuálnej záchrany pamiatok prvej kategórie.
Forma sleduje funkciu. Leitmotív významnej medzivojnovej avantgardy – funkcionalizmu – bol jasný. Čo sa však stane, ked sa účel stratí? Zväčša je to poriadny problém. Do jeho rozpletania vstupuje viacero záujmov i názorov. Slovensko nie je výnimkou.
Kde hľadať inšpiráciu pre budúcu tvár bývalej priemyselnej pamiatky? Ideálne v meste, ktoré má s citlivým zušľachťovaním opustených budov najbohatšie skúsenosti. V New Yorku. Developeri sa k priemyselnému dedičstvu Bratislavy správajú prinajmenšom macošsky. O to prekvapujúcejšie je, ak sa malý lokálny developer rozhodne pre osvietený a vo svete bežný prístup.
Dom s pohnutým osudom: Najkrajší dom architektonickej moderny v Českej republike. Najdrahšia vila medzivojnového Československa. Dom s najpohnutejším osudom. Vila Tugendhat v Brne od Miesa van der Roheho…
Aké zásahy a architektonické vstupy ešte možno považovať za obnovu oživujúcu pôvodné kvality pamiatky a kedy už ide o bezočivú prestavbu ničiacu to, prečo si túto architektúru ceníme?