Názory a rozhovory

Z undergroundu sa veľmi rýchlo môže stať hlavný prúd, mainstream, a to, čo sa dobre predáva, už ani nemusí mať vysokú umeleckú hodnotu. Stačí, že ide o vychyteného autora, a jeho dielo sa hneď stáva investíciou. A sme pri obchode. Rovnako sú ťažko identifikovateľné hranice vkusu umeleckých diel, ktoré s jasným zámerom alebo, naopak, bez zámerných súvislostí dotvárajú architektúru a okolitý priestor. A je jedno, či ide o priemyselný areál, sídlisko panelových domov, či novostavby v hlavnom meste.

Spoločnosť EUROVIA SK sa v posledných rokoch zviditeľnila najmä výstavbou PPP projektu rýchlostnej cesty R1. Je stabilnou firmou so zázemím najmä na východnom Slovensku a  tento rok oslavuje 60. výročie svojho založenia. V polovici januára jej kormidlo prevzal nový generálny riaditeľ Ing. Róbert Šinály.

Termín nášho stretnutia mi pre zaneprázdnenosť hlavnej architektky mesta Bratislava chvíľu poskakoval v diári. Napokon jej polročné pôsobenie vo funkcii nám ponúklo možnosť ohliadnuť sa späť. Ingrid Konradovú aj napriek množstvu problémov, s ktorými sa hlavné mesto musí popasovať, entuziazmus neopúšťa.

CIDEM Hranice, a. s., je dôkazom toho, že aj spoločnosť, ktorej základnú výrobnú surovinu tvorí drevná hmota a cement, možno považovať za environmentálnu a silne orientovanú na trvalo udržateľný rozvoj. Nejde totiž len o to, čo tvorí základ výsledného produktu – cementotrieskovej dosky, ale aj o to, ako a odkiaľ sa základné suroviny získavajú a ako sa ďalej spracúvajú. Do podrobností nás zasvätil Ing. Martin Klvač, riaditeľ divízie CETRIS.

Cestovanie mestskou hromadnou dopravou u nás nie je práve najhonosnejší spôsob presunu do práce či za zábavou. Nedá sa odškriepiť fakt, že stav vybraných dopravných prostriedkov je naozaj úbohý, a obvykle nejde len o čistotu samotného vozidla.

Prvý dojem je dôležitý. Až keď však človek otvorí ústa, začnete tušiť, s kým máte do činenia. Podobne je to aj s budovami. Tu, našťastie, takmer vždy platí pravidlo, že peknú fasádu dotvára vhodne riešený vstup. Zdanlivo jednoduchý architektonický detail je často vizitkou fortieľu autorov stavby.

Situácia na stavebnom trhu nie je optimistická. Boj o zákazníka, nervozita a nejasná budúcnosť zhoršujú náladu firiem aktívnych na stavebnom trhu. Radek Slabák, generálny riaditeľ spoločnosti Deceuninck pre Slovenskú republiku, Českú republiku a Maďarsko však kolektívnej depresii nepodlieha. Odmieta sa tiež podriaďovať diktátu ceny. Tvrdí, že v konečnom dôsledku zákazník kvalitu ocení.

Rozhovor s čínskou architektkou Xiaobei Shen o tajomstve rýchleho rastu Číny, aktuálnych trendoch v čínskom stavebníctve a rozdieloch v európskej a čínskej architektúre. Pani Shen je jednou zo skutočne zaujímavých a inšpiratívnych ľudí, ktorí vystúpia na 6. ročníku medzinárodnej konferencie Construction summit 2012 – 15. Februára 2012 v hoteli Gate One v Bratislave.

Fasáda domu je ako ľudská figúra. Pekné proporcie a tvary môžu vyniknúť pri správne zvolenej fasáde a nejaký ten nedostatok sa dá opticky potlačiť. Na súčasnom stavebnom trhu existuje množstvo fasádnych materiálov, ktoré sledujú trend doby: úsporu energií. Okrem ekonomickej stránky však nezabúdajú ani na estetickú stránku, ktorá podporuje architektonickú hru tvarov a harmonizáciu daného objektu s okolím. V nasledujúcej ankete sme sa pýtali aj na ďalšie priority v tomto segmente stavebníctva.

Výroba cementu predstavuje pre prírodu jednu z mimoriadne ťažkých lekcií. Spoločnosť Východoslovenské stavebné hmoty, a. s., Turňa nad Bodvou pôsobí na trhu už niekoľko desiatok rokov a za dôraz, ktorý kladie na ekológiu, jej právom prináleží prívlastok zelená. Ako novinka roku 2011 vyšiel z výrobno-technologických liniek cementárne unikátny výrobok Ekocement, ktorý získal cenu za úsporu emisií. Na najvyššej technickej úrovni, po skúškach krízou je spoločnosť ozdravená a pripravená bojovať o posilnenie pozície nielen na domácom trhu, ale aj v zahraničí.

„Vlastníci bytov v bytových domoch by mohli výrazne ušetriť, ak by mali spracovaný plán obnovy a údržby. Dôležité je poruchám predchádzať, a nie riešiť až ich dôsledky,“ tvrdia Maroš Matuška, majiteľ spoločnosti, a Peter Šléz, výkonný riaditeľ, obaja zo spoločnosti VOKUPE. Svoje tvrdenie automaticky podkladajú praktickými skúsenosťami, ktorých počas desiatich rokov pôsobenia na slovenskom trhu majú naozaj dostatok.

S veľkým záujmom som sa pustil do čítania rozhovoru s pánom Ing. Schlosserom, hlavným dopravným inžinierom mesta Bratislavy, až kým som sa nedostal k odvážnym, avšak protirečivým vyhláseniam, ktoré v tomto článku nositeľ koncepcie komplexného riešenia dopravy prezentoval.

Slovensko je plné ruín stredovekých hradov v rôznom štádiu rozpadu a rozkladu. Po dedinách máme roztrúsených veľa spustnutých renesančných a barokových kaštieľov a kúrií. Po celej krajine sú nemí svedkovia priemyselného rozmachu v devätnástom a začiatkom dvadsiateho storočia. Osudom týchto objektov je, že buď úplne upadli do zabudnutia, alebo mali šťastie na aktívnych ľudí, ktorým ich osud nie je ľahostajný. Pomáhajú so zdokumentovaním, rôzne občianske združenia aj s obnovou a nadšení solventní investori dokonca s úplnou rekonštrukciou.

Na slovenskom stavebnom trhu sa nachádza len málo spoločností s čisto slovenským kapitálom, ktoré by boli naozaj úspešné. Ale pár sa ich predsa len nájde. Medzi ne patrí napríklad spoločnosť AVG group, a. s., ktorá je zameraná na výrobu fasádnych a oceľových konštrukčných systémov. „Našou základnou filozofiou je vždy nájsť spôsob, ako dosiahnuť pre obchodných partnerov, klientov také riešenia, vďaka ktorým možno zrealizovať ich predstavy,“ približuje Vladimír Krajčovic, predseda predstavenstva.

Jeden z mojich najobľúbenejších výrazov v architektúre je genius loci (duch miesta). Ak sa podarí architektovi objaviť, pochopiť, zachytiť, uchopiť a vystihnúť genia loci užívateľ, pozorovateľ, okoloidúci zjednodušene povedané cíti, že objekt „sedí“ na svojom mieste, že tam patrí.