Väčšinou sa predpokladá, že dôvodom sanácií betónových konštrukcií sú prejavy korózie, ktorú spôsobujú rôzne negatívne vplyvy prostredia a času. Veľakrát však treba sanovať i nové betóny z dôvodu pochybenia či už projektanta, realizačnej firmy, dodávateľa betónu, alebo pre nedodržanie technologického postupu pri ukladaní betónu do konštrukcie. Na stavbách však možno zaznamenať aj chyby, ktoré vyplývajú z vlastností betónu ako stavebného materiálu alebo z nepochopenia princípov funkcie jednotlivých konštrukčných prvkov. Cieľom článku je poukázať na tieto chyby a určiť príčinu, prečo k nim dochádza.
Základy a hrubá stavba
Súčasné trendy v realizácii stavieb naznačujú, že stavebné firmy uprednostňujú materiály, ktoré umožňujú rýchlu a efektívnu výstavbu. Práca s bielym pórobetónom vyniká najmä svojou jednoduchosťou, spoľahlivosťou a bezpečnosťou. Výsledkom aplikácie systému YTONG je stavba, v ktorej sa žije príjemne, úsporne a ekologicky.
Ak má povlaková krytina z asfaltovaných pásov plniť svoju funkciu, chrániť budovu pred prenikaním vody, musí byť zhotovená nielen z kvalitných novodobých materiálov (napr. APP, SBS), ale takisto by mala byť aj odborne a kvalitne uložená na strešnú konštrukciu. To znamená, že pozornosť nemožno upriamovať len na povlakovú krytinu ako takú, ale aj na správnosť zhotovenia spojov a detailov.
Realizáciu liatych podláh na stavbe na Jégého ulici vykonáva spoločnosť Hastav Žilina, s. r. o. V konštrukcii podláh sa používa podlahový systém SIRCONTEC.
Samonivelizačné cementové stierky sa využívajú najmä ako podkladové a vyrovnávacie vrstvy na rôzne typy povrchov alebo ako horné nášľapné vrstvy priemyselných podláh. V súčasnosti populárnemu industriálnemu až puristickému štýlu výstavby zodpovedajú podlahy s jednoduchým hladkým povrchom a s minimálnym počtom škár. Určitá farebná nejednotnosť, ktorá sa pri syntetických podlahovinách chápe ako chybná, je pri týchto podlahách vítaná ako oživenie vzhľadu. Z toho dôvodu sa samonivelizačné cementové stierky využívajú okrem priemyselných prevádzok aj v mnohých komerčných a obytných priestoroch (predajne, kaviarne, kancelárske priestory alebo výstavné siene).
Porucha konštrukcie alebo jej časti znamená zmenu oproti pôvodnému stavu, následkom ktorej sa zhoršuje jej spoľahlivosť, použitie, trvanlivosť alebo prevádzka budovy. Článok poukazuje na chyby a následné poruchy vznikajúce počas životnosti betónových nosných konštrukcií terás a balkónov, najmä na budovách občianskej výstavby.
Betón ako konštrukčný materiál zaznamenal od 90. rokov minulého storočia výrazné kvalitatívne zmeny. Vývoj a výroba nových druhov cementov, využitie prísad a rôznych prímesí do betónu, podporované výsledkami rozsiahleho výskumu, dnes umožňujú vyrábať betóny vysokej kvality. Ich aplikácia je v súčasnosti priamo spojená s novými technologickými postupmi pri výrobe čerstvého betónu, jeho doprave a spracovaní. Predpokladom vhodného využitia betónov vysokej kvality v praxi sú aj moderné debniace systémy a strojné zariadenia na výrobu, dopravu a spracovanie čerstvého betónu.
Sanácie historických objektov majú svoje špecifiká a vyžadujú si individuálny prístup. Pri niektorých z nich si ich technický stav vyžaduje použitie sanačných omietok, ktoré však nie sú historickým materiálom, takže z pohľadu pamiatkovej starostlivosti sa na stavbu nehodia. Tento názor je do istej miery pochopiteľný. Aby sa zodpovedne pristupovalo k návrhu sanačných omietok v nevyhnutných prípadoch, treba dôsledne skúmať úspešnosť už sanovaných objektov. Jedným zo skúmaných objektov je kostol Troch kráľov v Břidličnej.
Na trvanlivosť železobetónovej konštrukcie má podstatný vplyv korózia betonárskej výstuže. Z tohto dôvodu je dôležité chrániť ju pomocou rôznych antikoróznych náterov, ktoré okrem aktívnej ochrany nesmú výrazne znižovať súdržnosť ocele s betónom, ani degradovať v alkalickom prostredí zatvrdnutého betónu.
Sanácia vlhkosti, respektíve odstraňovanie chýb spôsobených vlhkosťou v stavebných konštrukciách, je dosť nákladný a náročný proces. Z toho dôvodu by projekty a realizácie mali vykonávať iba odborníci so skúsenosťami. Napriek tomu však vzniká množstvo chýb, ktoré vplývajú na výsledný efekt práce. O aké najčastejšie chyby ide a ako vplývajú na sanáciu vlhkosti, opisuje tento článok.
S rozvojom priemyslu a zvyšovaním životnej úrovne obyvateľstva dochádza k stále väčšiemu zaťaženiu životného prostredia hlukom. Medzi jeho významné zdroje patrí aj dopravný hluk. Budovaním nových priemyselných, obytných a obchodných centier, ako aj zhusťovaním dopravy, sa stále zvyšuje. Vo väčšej miere sa podieľa na zhoršovaní životného prostredia v mestách a v okolí ciest a železničných tratí. K ďalším zdrojom patrí hluk zo susedných bytov, zo stavieb alebo podnikov. Jedným z riešení je budovanie aktívnych protihlukových stien z rôznych druhov materiálov, ktoré majú dobré absorpčné vlastnosti, ako aj zvukovú nepriezvučnosť.
Používanie prefabrikovaných železobetónových skeletov na nosné konštrukcie budov má bohatú tradíciu v mnohých krajinách Európy. Čoraz častejšie sa toto riešenie vracia do obľuby projektantov a staviteľov aj na Slovensku. Popri výhodách, ktoré táto technológia ponúka, sú jedným z faktorov pôsobiacich v neprospech prefabrikácie otázky spojené s realizáciou prípojov. Týka sa to predovšetkým náročnosti postupov a následnej kvality spracovania. Článok prináša stručný prehľad inovačných riešení na spájanie betónových prefabrikátov pri výstavbe železobetónového skeletu.
Nadmerné tepelné straty sa vyskytujú nielen v starších objektoch, ale aj v novostavbách. Riešením je zateplenie obvodových plášťov budov. Keďže tepelné mosty sa nachádzajú aj v oblasti soklov a prechodu na spodnú stavbu, nemalo by sa zabúdať ani na ochranu týchto častí konštrukcie. Správne konštrukčné riešenie spolu s použitím kvalitných materiálov dokáže ochrániť nosnú konštrukciu pred pôsobením mrazu a vlhkosti a zároveň zabezpečiť dlhodobé fungovanie spodnej a soklovej časti budovy.
Počas výstavby vysokopodlažných a polyfunkčných stavieb sa čoraz viac stavebných spoločností zaoberá otázkou návrhu betónu, postupu ukladania a spôsobu ošetrovania konštrukcií z masívneho betónu. Najčastejšie sa tento druh betónu využíva na výstavbu základových dosiek.
Na kvalitný pohľadový betón bez ďalšej povrchovej úpravy sa kladú najmä v súčasnej dobe vysoké nároky. Pri jeho výrobe je dôležité dodržať všetky technologické opatrenia, aby sa zabezpečil estetický povrch betónu s vysokou životnosťou a bez potreby ďalšej investície. Nie je zriedkavým javom, že v snahe znížiť materiálové náklady sa miesto projektovanej betónovej zmesi použije lacnejší, na tento účel nevhodný betón. V dôsledku takejto úspory sa vo väčšine prípadov po oddebnení ukáže povrch, ktorý je v rozpore s pôvodnými predstavami. Chyby, ktoré sa následne vyskytnú, možno odstrániť iba do určitej miery.