Na neupravených betónových plochách sa často objavujú rozličné chyby a nedostatky, ktoré síce neovplyvňujú ich technicko-konštrukčné vlastnosti, ale z estetického hľadiska pôsobia rušivo. Preto sa pri vývoji betónových konštrukcií a ich povrchových úprav hľadali spôsoby, ako zvýrazniť estetickú hodnotu betónu bez dodatočných úprav. Po dlhodobých skúsenostiach s ich výstavbou sa ukázalo, že správne vytvorená betónová plocha – pohľadový (architektonický) betón – má spolu s dobrými technickými vlastnosťami aj vyhovujúci vzhľad a zodpovedá požadovaným estetickým kritériám. Na takto upravenom betónovom povrchu sa prejavia i jeho dobré fyzikálno-mechanické vlastnosti (napríklad vysoká pevnosť v tlaku, trvanlivosť, mrazuvzdornosť či nízka nasiakavosť).
Cement a betón
Betónové konštrukcie sú vystavené rozličným negatívnym vplyvom, ktoré sa po určitom čase zvyčajne prejavujú vo forme zdegradovaného betónu, skorodovanej výstuže, trhlín, zníženého pH. Pri poškodeniach menšieho rozsahu sa využívajú sanačné malty na betón
Penobetón je stavebný materiál, ktorý sa v stavebnej praxi využíva najmä v oblasti výroby podláh a plochých striech občianskych i priemyselných stavieb – od tých jednoduchých až po tie zložitejšie. Jeho spotreba z roka na rok rastie, preto sa vzhľadom na rozsah výroby odporúča poznať problematiku hodnotenia jeho kvality pri výrobe i používaní. Cieľom článku je poskytnúť základné informácie týkajúce sa hodnotenia kvality produkcie penobetónu. Skúsenosti z praxe totiž ukazujú, že zástupcovia stavieb majú ohľadom tejto problematiky málo informácií, a tak medzi dodávateľom a odberateľom vznikajú zbytočné problémy. Snaha zvyšovať kvalitu stavebných výrobkov a materiálov totiž prispieva aj k zlepšeniu kvality stavby ako celku.
Betónová podlaha je mimoriadne dôležitá konštrukcia, ktorá slúži na pohyb osôb, materiálov a umiestnenie takmer celej výroby. Žiaľ, pri jej návrhu, realizácii či údržbe dosť často dochádza k chybám, ktoré spôsobujú vznik porúch. Keďže sa poruchy často odstraňujú iba čiastočne, objavujú sa následne ďalšie a ďalšie. V tomto príspevku sa snažíme upozorniť na zbytočné poruchy, ktoré sa vyskytujú na podlahách najčastejšie, a to pre nerešpektovanie určitých dôležitých zásad či už pri ich projektovaní, alebo zhotovovaní, a zároveň uvádzame informácie o opravách, ktoré sú veľakrát nákladné i neekonomické.
Holcim Slovensko uvádza na trh nový produkt vo výrobe čerstvého betónu určený pre segment občianskej a priemyselnej výstavby. Steelpact je oceľovými drátkami vystužený transportbetón, ktorý zjednodušuje a zrýchľuje výstavbu, šetrí čas a náklady a zároveň znižuje riziko úrazu pri práci. Steelpact spája stabilnú kvalitu čerstvého betónu dodávaného z betonárne spolu s garantovaným množstvom výstuže, ktorá je rovnomerne rozptýlená v celom objeme konštrukcie.
Prísady do betónov sú látky, ktoré sa do nich pridávajú v malom množstve s cieľom ovplyvniť vlastnosti čerstvého alebo zatvrdnutého betónu. Na kompenzáciu vplyvu vyššej teploty, ktorá skracuje čas tuhnutia, alebo na zamedzenie vzniku komplikácií, ak sa predlžuje čas medzi miešaním a ukladaním betónu, sa používajú spomaľovacie prísady. S cieľom urýchliť hydratáciu cementu, skrátiť čas tuhnutia cementu a vo väčšine prípadov aj urýchliť vývin začiatočných pevností sa zasa používajú urýchľovacie prísady.
Holcim Slovensko rozšíril portfólio svojich služieb pre zákazníkov. Okrem stabilne kvalitných cementov, kameniva a produktov čerstvého betónu, ponúka aj služby v oblasti skúšobníctva betónu a kameniva. Ako prvý výrobca betónu a kameniva na Slovensku získal od nemeckej spoločnosti Deutsches Akkreditierungssystem Prüfwesen (DAP) GmbH Osvedčenie o akreditácii pre svoje Skúšobné laboratórium v Bratislave. Poskytovanie služieb akreditovaného laboratória zákazníkom je potvrdením pozície Holcim Slovensko ako lídra na trhu stavebných materiálov.
Korózia výstuže je najvážnejším problémom všetkých typov konštrukcií. Spôsobuje nemalé hospodárske straty a okrem narušenia vzhľadu konštrukcie spôsobuje tiež úbytok plochy nosnej výstuže a degradáciu spojenia medzi betónom a výstužou. Z dlhodobého hľadiska je výsledkom tohto procesu značná strata nosnej schopnosti konštrukcie, v konečnom dôsledku až strata funkčnosti. Jedným z riešení tohto problému je použitie kompozitných materiálov zo sklených vlákien vystužených polymérom (GFRP – Glass Fiber Reinforced Polymer).
Väčšinou sa predpokladá, že dôvodom sanácií betónových konštrukcií sú prejavy korózie, ktorú spôsobujú rôzne negatívne vplyvy prostredia a času. Veľakrát však treba sanovať i nové betóny z dôvodu pochybenia či už projektanta, realizačnej firmy, dodávateľa betónu, alebo pre nedodržanie technologického postupu pri ukladaní betónu do konštrukcie. Na stavbách však možno zaznamenať aj chyby, ktoré vyplývajú z vlastností betónu ako stavebného materiálu alebo z nepochopenia princípov funkcie jednotlivých konštrukčných prvkov. Cieľom článku je poukázať na tieto chyby a určiť príčinu, prečo k nim dochádza.
Realizáciu liatych podláh na stavbe na Jégého ulici vykonáva spoločnosť Hastav Žilina, s. r. o. V konštrukcii podláh sa používa podlahový systém SIRCONTEC.
Samonivelizačné cementové stierky sa využívajú najmä ako podkladové a vyrovnávacie vrstvy na rôzne typy povrchov alebo ako horné nášľapné vrstvy priemyselných podláh. V súčasnosti populárnemu industriálnemu až puristickému štýlu výstavby zodpovedajú podlahy s jednoduchým hladkým povrchom a s minimálnym počtom škár. Určitá farebná nejednotnosť, ktorá sa pri syntetických podlahovinách chápe ako chybná, je pri týchto podlahách vítaná ako oživenie vzhľadu. Z toho dôvodu sa samonivelizačné cementové stierky využívajú okrem priemyselných prevádzok aj v mnohých komerčných a obytných priestoroch (predajne, kaviarne, kancelárske priestory alebo výstavné siene).
Porucha konštrukcie alebo jej časti znamená zmenu oproti pôvodnému stavu, následkom ktorej sa zhoršuje jej spoľahlivosť, použitie, trvanlivosť alebo prevádzka budovy. Článok poukazuje na chyby a následné poruchy vznikajúce počas životnosti betónových nosných konštrukcií terás a balkónov, najmä na budovách občianskej výstavby.
Betón ako konštrukčný materiál zaznamenal od 90. rokov minulého storočia výrazné kvalitatívne zmeny. Vývoj a výroba nových druhov cementov, využitie prísad a rôznych prímesí do betónu, podporované výsledkami rozsiahleho výskumu, dnes umožňujú vyrábať betóny vysokej kvality. Ich aplikácia je v súčasnosti priamo spojená s novými technologickými postupmi pri výrobe čerstvého betónu, jeho doprave a spracovaní. Predpokladom vhodného využitia betónov vysokej kvality v praxi sú aj moderné debniace systémy a strojné zariadenia na výrobu, dopravu a spracovanie čerstvého betónu.
Na trvanlivosť železobetónovej konštrukcie má podstatný vplyv korózia betonárskej výstuže. Z tohto dôvodu je dôležité chrániť ju pomocou rôznych antikoróznych náterov, ktoré okrem aktívnej ochrany nesmú výrazne znižovať súdržnosť ocele s betónom, ani degradovať v alkalickom prostredí zatvrdnutého betónu.
Používanie prefabrikovaných železobetónových skeletov na nosné konštrukcie budov má bohatú tradíciu v mnohých krajinách Európy. Čoraz častejšie sa toto riešenie vracia do obľuby projektantov a staviteľov aj na Slovensku. Popri výhodách, ktoré táto technológia ponúka, sú jedným z faktorov pôsobiacich v neprospech prefabrikácie otázky spojené s realizáciou prípojov. Týka sa to predovšetkým náročnosti postupov a následnej kvality spracovania. Článok prináša stručný prehľad inovačných riešení na spájanie betónových prefabrikátov pri výstavbe železobetónového skeletu.
Počas výstavby vysokopodlažných a polyfunkčných stavieb sa čoraz viac stavebných spoločností zaoberá otázkou návrhu betónu, postupu ukladania a spôsobu ošetrovania konštrukcií z masívneho betónu. Najčastejšie sa tento druh betónu využíva na výstavbu základových dosiek.