Kilometre v komplikovaných podmienkach
Budovanie komunikácií predstavuje dôležitý aspekt rozvoja regiónov. Pritom ich výstavba vyžaduje nielen dostatok financií, ale predovšetkým úsilia. Najmä, ak ide o trasy vytvorené v náročnom teréne. Podobným príkladom je úsek diaľnice D3 medzi Hričovským Podhradím a Žilinou (Strážov). Približne desaťkilometrová trasa predstavuje jeden zo zaujímavých dokumentov súčasnej praxe výstavby ciest. Realizácia komunikácie si vyžiadala nepatrné obmedzenie verejnej dopravy a zvolené technológie umožnili minimalizovať čas výstavby vodorovnej konštrukcie aj napriek náročnému zakladaniu objektov. Na výstavbe diaľničného úseku sa podieľali tri realizačné spoločnosti – Doprastav (50 %), Váhostav-SK (30 %) a Strabag (20 %), ktoré na účely jeho vybudovania vytvorili Združenie Strážov. Vedúcim združenia bola spoločnosť Doprastav.
Stúpanie a prudké klesanieÚsek diaľnice D3 Hričovské Podhradie – Žilina (Strážov) začína v križovatke, kde sa stretáva s diaľnicou D1. Od Hričovského Podhradia potom pokračuje do Poľska s napojením na privádzač Žilina. Celková dĺžka diaľnice má približne 10 km, pričom na tejto trase museli zhotovitelia vyriešiť množstvo krížení s komunikáciami či inžinierskymi sieťami – hneď na začiatku križovatku diaľnic D1 a D3, potom mimoúrovňové napojenie na Letisko Žilina, či napojenie na privádzač Žilina, ktorý sa nachádza na konci tohto úseku. V spomenutej časti diaľnice D3 sa zároveň výrazne začína meniť terén.

V úseku Hričovské Podhradie – Žilina (Strážov) sa realizovali rozličné druhy mostov – prefabrikované, monolitické, budované technológiou letmej betonáže či technológiou letmej montáže s priečne delenou konštrukciou, ktorá sa montuje pomocou montážneho súboru. Ešte v rámci projektu sa navrhli rozličné technológie výstavby, ale po súťaži sa sčasti zmenili. Bolo dôležité, aby sa počas roka a niekoľkých mesiacov dokázala uviesť do prevádzky časť diaľnice Vrtižér – Hričovské Podhradie. Počas výstavby sa tiež riešil problém seizmicity v prípade takmer všetkých objektov, pretože zadanie sa touto úlohou nezaoberalo.
Mostné objekty
Z hľadiska náročnosti realizácie vystupuje do popredia hneď niekoľko objektov. Prvú skupinu predstavujú mostné objekty s dĺžkou 700 m, ktoré premosťujú železničnú trať a štátnu cestu vedúcu zo Žiliny do Bratislavy. Tvorí ich monolitická konštrukcia realizovaná na skruži a založená na veľkopriemerových pilotách. Pred samotnou výstavbou bolo treba poprekladať množstvo káblov v oblasti železničnej stanice Hričov, prestavať trolejové vedenie a zriadiť nové nástupište, aby sa dosiahol požadovaný rozbeh vlakových súprav idúcich zo stanice popod zriadené neutrálne pole. Takisto sa musel vybudovať prístup k stavbe.

Poslednú časť tejto skupiny objektov tvoril monolitický most ponad štátnu cestu, ktorý nadväzuje na predchádzajúci mostný objekt. Čas výstavby jeho ľavej časti (dĺžka 700 m) predstavovala 15 mesiacov. Spustenie časti diaľnice D1 Vrtižér – Hričovské Podhradie umožnilo uviesť do premávky prvý úsek diaľnice D3. Súbežný most vedúci v pravej časti bol po skúsenostiach s ľavou časťou už len rutinnou záležitosťou.
Zárubný múr a oporné múry

Ako prvý sa musel zrealizovať objekt takzvaného zárubného múra, ktorý zaisťuje výkopové svahy hlbokého zárezu diaľnice. Systém výstavby spočíval v postupnom odkopávaní etáží s výškou 2,5 m, ich zabezpečenie klincovaním, torkrétom, vybudovaním železobetónových rebier, kotevných vencov a lanových kotiev. Takto zabezpečený svah sa obkladal antikoróznou bunkovou mrežovinou vyplnenou kamenivom frakcie 32 – 63 mm a humusovou hlinou, na ktorú sa striekal hydroosev. Výškový rozdiel jestvujúceho terénu a úpravy zárezu v tejto časti bol 56 m, preto ťažkosti spôsoboval najmä prístup k realizácii. Rýchlosť výstavby sa musela prispôsobiť potrebe dokonalého vytvrdnutia koreňa kotvy pred predpínaním.

Obzvlášť veľký časový problém znamenala realizácia oporného múru, ktorý sa nachádzal pod zárubným múrom. Musel sa totiž vybudovať ako prvý a nedovoľoval súčasné spustenie prác. Výstavba v roku dokončenia stavby 2007 bola kritickým bodom, keďže priniesla komplikácie pri snahe zosúladiť výstavbu zárubného múru, oporného múru a estakády.
Náročná estakáda
Estakáda predstavuje kľúčový mostný objekt, keďže vedie cez mimoriadne náročný terén. Trasa mostného objektu z veľkej časti prechádza strmým svahom údolia rieky Váh. Morfológiu územia charakterizujú príkre zosuvné svahy nad vodnou nádržou Hričov a rovinatý terén údolnej nivy Váhu, vyplnený bahennými sedimentmi s častými zamokreninami až bažinami. Samotné založenie dilatačného celku objektu sa realizovalo v mieste bažín na veľkopriemerových pilotách.

Spodnú stavbu mostov tvorí dvojica kruhových pilierov s priemerom 1,8 (2,1) m a výškou do 15 m. Nosnú konštrukciu predstavuje spojitý nosník uložený na ložiskách, ktorý dokáže odolávať v seizmickej oblasti siedmeho stupňa. Časť objektov tvoria segmenty priečne delených konštrukcií s výškou 3 m.
Druhá časť estakády sa zhotovila z pozdĺžnych tyčových prefabrikátov s dĺžkou 36 m, uložených na dvojicu pilierov, na ktorých sa nachádzali prefabrikované úložné prahy. Pre výsledný estetický efekt sa museli zrealizovať aj náročné terénne úpravy pod mostom. Vybudovalo sa tu viac ako 2 500 m priekop, odvodňovacích kaskád, 12 000 m2 svahov sa spevnilo hexagonálnym pletivom a lomovým kameňom. Zrekonštruoval sa starý oporný múr a vybudoval nový gabiónový múr. Realizátori úseku diaľnice D3 medzi Hričovským Podhradím a Žilinou sa postarali o to, aby ďalší kus cesty ubiehal vodičom rýchlejšie. Riešením vo svahovitom teréne sa však jazda stáva súčasne zaujímavým zážitkom.
![]() |
![]() |
| Pohľad z cesty I/18 na estakádu (SO 219-11) | Estakáda (SO 219-00) |
Anna Salvová
Spracované z podkladov spoločnosti Doprastav
Foto: Doprastav
Článok bol uverejnený v časopise ASB.













