Správa budov

Technológia panelových domov bola v druhej polovici 20. storočia dominantnou technológiou riešenia bytovej otázky. Mnohé domy postavené touto technológiou sú dnes v pomerne zlom stave, vykazujú rozličné poruchy nosného systému a potrebujú sanačný zásah. Vyskytujúce sa poruchy sú často dôsledkom nekvalitného návrhu (nevhodné tvarové riešenie detailov) a tiež nekvalitnej výstavby (nízka kvalita materiálov, nepresná montáž a pod.). K zlému stavu však prispieva aj zvyšujúca sa agresívnosť prostredia a často aj zanedbaná údržba.

Aj keď sa dosiaľ o facility managemente (FM) hovorí predovšetkým v súvislosti s administratívnymi priestormi, obchodnými centrami či priemyselnými areálmi, neznamená to, že by sa nemohol využiť pri rezidenčných objektoch. Správa bytových domov však pre subjekty poskytujúce facility management nie je príliš zaujímavá, pretože projekty FM bytových objektov sú omnoho prácnejšie. Môže za to špecifická situácia, ktorou je množstvo partnerov – vlastníkov bytových jednotiek, pričom vo vzťahu ku klientom sa vyžaduje prepracovanejší osobný prístup. Nehovoriac o tom, že výnosnosť takejto správy je, naopak, nižšia. 

Investícia do obnovy bytových budov, výstavby nájomných bytov a zatepľovania je pre štát v čase krízy najvýhodnejšia. Takáto forma investícií nezaťaží štátny rozpočet, pretože ide o úvery, ktoré sa štátu vrátia. Z jedného investovaného eura sa touto formou totiž štátu vráti 57 centov (17,17 Sk).

Spoločnosť ANASOFT APR, spol. s r. o., usporiadala v dňoch 15. až 16. 10. 2008 v hoteli Sitno vo Vyhniach Konferenciu DOMUS – FINUS 2008. Konferencia bola určená pre užívateľov ekonomických informačných systémov DOMUS a FINUS, v ktorých sa spravuje asi 375 000 bytových i nebytových priestorov. Cieľom konferencie DOMUS – FINUS 2008 bolo predstavenie noviniek v informačných systémoch DOMUS a FINUS a vysvetlenie postupov konverzie eura v systémoch. O týchto témach sme sa rozprávali so špecialistami spoločnosti ANASOFT, ktorí reprezentujú jednotlivé oblasti.

Keď spoločnosť Slovak Estate Management (SEM) začínala na trhu, nemala v správe ani jeden objekt. Po štvorročnom pôsobení ich má v portfóliu už viac ako pätnásť. Spravuje nové aj staršie bytové domy, ale spolupracuje aj s investormi pri rozvíjaní a realizácii správy a údržby novostavieb. Filozofiu spravovania bytových domov očami mladej spoločnosti nám predstavil konateľ firmy Marián Podoba.

S celkovou spravovanou plochou 530 000 štvorcových metrov a viac ako 750 nehnuteľnosťami patrí spoločnosť DeTeImmobilien-Slovakia, s. r. o., medzi najväčších poskytovateľov služieb v oblasti facility managementu na Slovensku. Do jej servisného portfólia patrí real estate management (zahŕňajúci komerčný facility management, správu priestorov, nájmy a prenájmy), technický a infraštruktúrny facility management. DeTeImmobilien-Slovakia má know-how nemeckej matky a v roku 2006 vznikla outsourcingom. „Je nástupcom sekcie manažovania nehnuteľností a interných služieb Slovak Telekomu,“ upresňuje konateľ a generálny riaditeľ Ing. arch. Karol Hederling.

Oblasti developmentu a facility managementu sú čoraz viac aj na Slovensku previazané spoločným záujmom – tým je naplnenie skutočných požiadaviek klientov. Kladenie dôrazu na potreby budúcich užívateľov sa v developerských zámeroch najintenzívnejšie projektuje cez hybné páky facility managementu. Prečo? Ak odpovieme slovami Andreja Lendela z developerskej spoločnosti Atlas Real, s. r. o., služby facility managementu sú pre developerov dôležité predovšetkým z hľadiska profesionálnych skúseností s prevádzkou obdobných stavieb. Facility manažéri sa vedia pozrieť na projekt z pohľadu budúceho vlastníka, respektíve prevádzkovateľa – či už z aspektu energetickej a funkčnej hospodárnosti, alebo dispozičného riešenia.

Počítačový program slúži predovšetkým ako interný nástroj správcu, prostredníctvom ktorého vytvára výstupy pre vlastníkov bytov v podobe zálohových predpisov a ročných vyúčtovaní služieb. Podstatne zjednodušuje prácu s existujúcimi dátami vlastníkov bytov a nameranými hodnotami spotreby médií, ale zároveň zvyšuje dôveryhodnosť správcu voči vlastníkovi. Vzhľadom na rôzny typ alebo veľkosť správy je dôležité vybrať si ten správny softvér.

Michal Piterka sedí, takpovediac, na dvoch stoličkách. V Stavebnom bytovom družstve Komárno pôsobí od roku 1991 a v súčasnosti zastáva funkciu člena predstavenstva, ale aj technického zástupcu riaditeľa. Vďaka svojim niekoľkoročným skúsenostiam získal triezvy pohľad na oblasť správy bytových domov, kde treba zladiť zákonné nariadenia s požiadavkami samotných obyvateľov. A keďže človek je tvor zložitý, nemusí to byť zakaždým jednoduché.

Ak hovoríme o obnove bytového fondu, máme na mysli komplexnú modernizáciu všetkých stavebných a konštrukčných prvkov stavby a použitie technologicky lepších a modernejších materiálov a systémov.

Správa bytových domov pozná dve formy – vlastníci bytov v bytovom dome sa môžu rozhodnúť pre založenie spoločenstva vlastníkov alebo uzavrú zmluvu o výkone správy so správcovskou firmou. Aby vlastníci bytov boli spokojní, spýtali sme sa kompetentných za správu bytových domov, či sú pripravení poskytnúť svoje služby rovnako kvalitne aj po zmene meny. Procesy zmeny koruny na euro od januára 2009 sa totiž priamo týkajú aj vlastníkov bytov a podnikateľov.

Súčasná úroveň poznania stavu bytového fondu Slovenskej republiky a jeho zachovanie pre ďalšie roky si vyžaduje zvýšenú pozornosť zo strany štátu aj zo strany vlastníkov bytov. Jedným zo zdrojov financovania obnovy bytových domov, ktorý môžu bytové družstvá, správcovské spoločnosti a spoločenstvá vlastníkov bytov využiť, je úverový program realizovaný prostredníctvom Štátneho fondu rozvoja bývania.

Spoločnosť, o ktorej bude v nasledujúcich riadkoch reč, je istým spôsobom špecifická. Navonok pôsobí ako realitná kancelária, ale ponúka na prenájom najmä byty, rezidencie, objekty a kancelárske priestory, ktoré sú jej majetkom. V skutočnosti je akciovou spoločnosťou so stopercentnou majetkovou účasťou štátu, ktorá poskytuje komplex služieb vysokého štandardu v oblasti prenájmu, bývania a správy bytových a nebytových priestorov. Jej zákazníci sú v prevažnej miere z oblasti diplomatických misií a medzinárodných organizácií, akreditovaných v SR, zahraničných firiem, ale aj fyzické osoby, ktoré majú záujem o kvalitné bývanie. Nie nadarmo nesie od počiatku svojho vzniku výstižný názov Správa služieb diplomatického zboru (SSDZ).