Základy a hrubá stavba

Ekonomická náročnosť výroby dosiek na báze dreva spájaných cementom sa zvyšuje. Využitie odpadu z výroby iného produktu, ktorý môže nahradiť drahé suroviny a navyše výrobok zdokonaliť, predstavuje v súčasnosti zaujímavú alternatívu.

V bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves, v priestore ohraničenom ulicami Istrijská, Uhrovecká, Novoveská a budovou bývalej pošty, sa realizuje výstavba polyfunkčného centra. Jeho súčasťou sú byty a nebytové priestory – na obchody i služby. Časť prvej etapy výstavby tohto projektu sa ukončila v auguste 2010. V súčasnosti sa ukončuje druhá časť prvej etapy.

V roku 2011 prijalo vedenie Volkswagen Slovakia rozhodnutie o ďalšom rozšírení výrobných kapacít v Bratislave -Devínskej Novej Vsi. Súčasťou rozšírenia je lisovňa, ktorá sa skladá zo samotnej výrobnej budovy, logistiky a administratívno-prevádzkového zázemia. Na výstavbu jednotlivých halových objektov lisovne sa použili nadrozmerné prefabrikované prvky – stĺpy a väzníky.

Vlákna do vláknobetónu, tak ako celé stavebníctvo, sa neustále vyvíjajú. Tempo vývoja sa neustále spomaľuje a zlepšenia sa zameriavajú na čoraz menšie detaily. Pozornosť sa od takmer dokonalých materiálových a tvarových riešení presúva na technológiu spracovania, kde sa momentálne nachádzajú najväčšie rezervy. TSÚS do tohto procesu vstupuje ako notifikovaná osoba, osvedčovacie miesto, znalecká organizácia, diagnostické pracovisko, ale aj ako výskumné pracovisko.

Na odvodnenie vody z terasy, balkónu, v kúpeľni, kotolni či v práčovni je vhodné použiť systém vertikálnych alebo horizontálnych vpustí. Ich zabudovanie je jednoduché a možné aj s použitím bežných hydroizolačných stierok.

Stavebné úpravy v interiéri si mnohokrát vyžadujú dostatok času a výber správnej metódy. Jednou z možností je suchá výstavba, konkrétne použitie sadrokartónového stavebného systému.

Kúpele Rajecké Teplice sú už na mape z roku 1376 označené ako Thermae. Profesor Cranz vo svojej balneografii podrobne popisuje stav kúpeľov v 17. storočí. Už vtedy boli pre hostí k dispozícii tri bazénové kúpele. Ku komplexnému rozvoju kúpeľníctva dochádza v 19. storočí, keď sa kúpele stali obľúbeným letoviskom šľachty a vysokej aristokracie. Začiatkom 20. storočia sa vybudovali nové liečebné komplexy a neskôr kúpalisko s termálnou vodou.

O budúcej energetickej náročnosti budov rozhodujú kvalitné okná a dvere, strecha, možnosti pasívneho využívania slnečného žiarenia či aktívneho využívania obnoviteľných zdrojov energie a v neposlednom rade aj tepelnotechnické parametre obvodových konštrukcií objektu.

Realizácia hydroizolácie a vibroizolácie na stavbe Jinonickej vyhliadky bola z dôvodu umiestnenia spodnej stavby bezprostredne nad tunelom metra (zastávka Jinonice) v Prahe náročná. Problém spôsobovala aj hladina podzemnej vody, ktorá sa odčerpávala provizórnymi studňami počas celej výstavby.

Tvorba trhlín v betónových konštrukciách je dnes bežným javom aj napriek stálej snahe skvalitňovať proces výstavby, či už používaním správnych prísad do betónu, alebo dodržovaním technologických pravidiel pri betonáži. Vznik trhlín vo všetkých cementových materiáloch (jednotlivé druhy betónu a malty) vedie k znižovaniu pevnosti a životnosti stavebných konštrukcií.

Odstránenie nadmernej vlhkosti zo stavebných konštrukcií je jednou z najťažších a najčastejších úloh súčasnej ­stavebnej praxe. Existuje viacero technológií sanácií, pričom každá má špecifický spôsob zhotovenia a rozdielny princíp pôsobenia. Konečnému návrhu konkrétnej hlavnej sanačnej technológie tak predchádza zložitý výber založený na vopred vykonaných prieskumoch.

Meranie teploty od hydratačného tepla sa uskutočnilo na základovej doske budúcej lisovne, ktorá sa v súčasnosti rea­lizuje v procese rozširovania závodu Volkswagen Slovakia v Bratislave. Nárast teploty je spôsobený predovšetkým uvoľňovaním hydratačného tepla v procese hydratácie cementu.

Dovoz tovaru z krajín, ktoré sú od miesta dodania vzdialené tisíce kilometrov, nie je v súčasnosti už ničím netradičným. Logistické spoločnosti dokážu operatívne riešiť takmer akýkoľvek problém a reagovať v pomerne krátkom čase na dopyt zákazníka. Vďaka tomu nedochádza k časovým prestojom, ktoré v konečnom dôsledku zvyšujú výslednú cenu. Medzi hlavné spôsoby transportu patrí pozemná, letecká a námorná preprava.