Preprava ťažkých a nadrozmerných nákladov
Často sa na cestách možno stretnúť s konvojom vozidiel, ktoré prepravujú veľké stavebné stroje alebo iné ťažké náklady. Ide o špeciálne prepravy, pri ktorých nerozhoduje čas či vzdialenosť, ale výber bezpečnej trasy.
Nadrozmerná a nadmerná preprava
Dopravu nákladov možno rozdeliť na nadrozmernú a nadmernú. Nadrozmerná preprava je každá, pri ktorej náklad presahuje legislatívou stanovené rozmery. To znamená, že aspoň jeden z rozmerov presahuje maximálne povolenú dĺžku 16,5 m, šírku 2,55 m alebo výšku 4,05 m. Pri nadmernej preprave je parametrom hmotnosť: celková hmotnosť súpravy prekračuje 40 t, resp. 8 t na jednu nápravu. Tieto prepravy sa často označujú aj ako špeciálne a môže ich vykonávať len dopravca s patričnou licenciou.
Na Slovensku existuje vyše desať špecializovaných firiem pre nadrozmernú a nadmernú prepravu (Felbermayr Slovakia, Special Transport, East West Logostic, Convoi, UDOS, Voss Transport Slovakia, Emula Trans, PNT Group, Kulacs, Strojservis VS a ďalší). Tieto špeciálne prepravy musia sprevádzať sprievodné vozidlá, ktoré nielen upozorňujú ostatných účastníkov cestnej premávky na prekážku na ceste v podobe nadrozmerného nákladu, ale aj pomáhajú pri prekonávaní rizikových úsekov.
Trasy nadrozmernej a nadmernej prepravy

V prípade nevyhnutnosti dočasného odstránenia prekážky musí mať prepravca nákladu povolenie na odstránenie prekážky, ku ktorému sa vyjadrí aj majiteľ alebo prevádzkovateľ danej prekážky (telekomunikačné a energetické spoločnosti). Môžu to byť napríklad káble natiahnuté ponad cestu, ktoré prekážajú pri preprave. Stáva sa totiž, že pri vysokom náklade treba dodávku prúdu prerušiť a káble prestrihnúť. Na demontáž a montáž dopravného značenia sa prizývajú špecializované montážne firmy, ktoré pracujú pod dohľadom správcu komunikácie.
Príprava nadrozmerných a nadmerných prepráv trvá v niektorých prípadoch niekoľko týždňov až mesiacov. Prvým krokom je výber vhodnej techniky. Ak prepravca nemá potrebnú techniku, môže si ju objednať či prenajať u subdodávateľa. Musí však využívať autá registrované na Slovensku. Používanie áut registrovaných v zahraničí je zakázané.

Vyjadrenia správcov komunikácií, prípadne stanovenie vhodnej trasy, sú súčasťou žiadosti na povolenie prepravy. Podľa cestného zákona a ďalších vyhlášok a nariadení nadrozmerné a nadmerné prepravy na miestnych a verejne prístupných účelových komunikáciách povoľuje obec, na cestách 2. a 3. triedy (ak prepravná trasa nepresahuje územný obvod jedného obvodného úradu dopravy) obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie a na diaľniciach a cestách 1. triedy (ak prepravná trasa presahuje viacero územných obvodov) krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie.
Prehľad základných prípustných mier podľa smerníc 96/53/ES a 2002/7/ES
V prípade, že treba prepraviť náklad s extrémnou hmotnosťou a neexistuje iná možná trasa ako cez most, musí sa most podoprieť. Túto činnosť vykonávajú špecializované firmy na základe posudku statika a prevádzkovateľa mostu. Podoprenie mosta sa vykonáva špeciálnymi stojkami a po ukončení prepravy je dôležité skontrolovať, či je v pôvodnom stave. Mosty sa pravidelne kontrolujú a premeriavajú, pretože používaním ich nosnosť klesá. Práve kvôli takýmto komplikáciám sú často hmotnosť a výška nákladu problematické parametre. Na diaľnici je pod mostami výška maximálne 5 až 5,2 m. Ak ide o nové stavby, výška dosahuje 5,5 m, niektoré staršie stavby majú výšku 4,7 m. Na prekonanie takýchto prekážok sa využívajú špeciálne znížené návesy, s ktorými možno pri prechode pod mostom manipulovať.
Odstavenie a presmerovanie dopravy
Sú prepravy, ktoré svojou šírkou zaberú viacero jazdných pruhov. V tom prípade sa odporúča (za asistencie policajtov) dopravu na niektorých úsekoch ciest presmerovať alebo odstaviť. Limitovaná je aj rýchlosť súpravy, pri väčších prepravách môže byť maximálne 30 km/h. O uzávierke, obchádzke alebo odklone rozhoduje cestný správny orgán po dohode s dopravným inšpektorátom.

Pri extrémnych nákladoch je často stanovený aj čas, kedy sa môže nadrozmerná preprava realizovať, a sú to väčšinou nočné hodiny.
Podmienky legislatívy, požiadavky na technické vybavenie sprievodných vozidiel, či povinnosti a práva pracovníkov sprievodu v jednotlivých členských štátoch Európskej únie sú rozdielne. Napríklad v škandinávkych krajinách sú povolené tzv. giganávesy s celkovou dĺžkou vozidla s návesom až 25,25 m.
| Na Slovensku vydala sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR s účinnosťou od 1. 6. 2008 metodické pokyny pre povoľovacie konanie na zvláštne užívanie pozemných komunikácií pri prepravách nadmerných a nadrozmerných nákladov,Sú prístupné na internetovej stránke www.telecom.gov.sk. |
Foto: archív autora
Autor je vydavateľom odborného dvojtýždenníka Dopravné noviny TRANSPORT, zameraného na dopravu, motorizmus, logistiku, distribúciu a skladovanie tovaru. www.transport.sk











