Automobily kategórie N1 pre potreby stavebnej firmy
Okrem ťažkej automobilovej techniky a úzko špecializovaných vozidiel stavebné firmy využívajú aj menšie motorové vozidlá na prepravu pracovníkov, drobnej stavebnej techniky či menších objemov rôzneho materiálu. Požiadavky na takúto variabilitu spĺňajú osobné motorové vozidlá v kategórii N1.
Hlavný rozdiel tejto kategórie oproti bežnému osobnému automobilu spočíva v deliacej mreži pevne umiestnenej za posledným radom sedadiel. Zaradenie vozidla do kategórie N1 totiž umožňuje odpočítanie 19-percentnej dane z pridanej hodnoty (DPH) z nadobúdacej ceny vozidla.
V súčasnosti však v kategorizácii týchto vozidiel nastáva zmena. V máji 2009 nadobudla účinnosť smernica Európskeho parlamentu, podľa ktorej je pri kúpe vozidla možný odpočet DPH aj bez toho, aby bola v ňom zabudovaná deliaca mreža. Podľa nej platí, že ak je pre náklad určená väčšia užitočná hmotnosť ako pre cestujúcich, okrem vodiča, je ho možné zaregistrovať ako úžitkové. A naopak, vozidlo do 3,5 tony sa nebude považovať za nákladné, pokiaľ bude pomer užitočnej hmotnosti pre spolucestujúcich väčší ako pre náklad.
Úžitkové vozidlá s mriežkou, ktoré firmy nadobudli pred 29. aprílom 2009, však budú musieť mriežku používať aj naďalej. Nové pravidlá sa totiž týkajú iba nových modelov vozidiel.
Dá sa očakávať, že záujem si aj naďalej udržia všestranne využiteľné vozidlá s minimálnym počtom sedadiel 5, ktoré sú rovnako vhodné na stavbu, ako aj ako referentské vozidlo.
Dacia Logan MCV

Hodnotenie:
+ priestranný interiér,
+ objemný batožinový priestor,
– nadmerné nakláňanie karosérie v zákrutách,
– nižšia kvalita použitých materiálov v interiéri.
Renault Kangoo II

Hodnotenie:
+ úžitková hodnota,
+ tichší chod motora v porovnaní so starším modelom,
– nadmerné nakláňanie karosérie v zákrutách.
Volkswagen Multivan

Hodnotenie:
+ úžitková hodnota,
+ nízka nakladacia hrana,
+ stabilita,
– vyššia cena.
Mercedes Vito

Hodnotenie:
+ nízka spotreba pohonných jednotiek,
+ jazdné vlastnosti,
+ variabilný interiér,
– deliaca mreža je nahradená pevnou stenou s malým spodným otvorom na prevoz dlhších predmetov.
Chrysler Voyager

Hodnotenie:
+ priestranný interiér,
+ rozsiahla štandardná výbava,
+ veľký batožinový priestor,
+ variabilnosť interiéru,
+ stabilita,
– horšia obratnosť,
– vyššia nadobúdacia cena.
Miroslav Majláth
Foto: archív autora
Autor je podpredsedom Racing Teamu Bratislava.
Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.








