Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Dĺžka diaľničného úseku je 12,536 km, súčasťou trasy je aj 25 mostov (z toho 17 je na diaľnici, tri sú nadjazdy, dva mosty sú železničné, jeden most je provizórny a buduje sa nadchod pre zver). V článku približujeme dva z nich vrátane najdlhšieho diaľničného mosta na danom úseku.

Bobry, nutrie vodné a iné hrabavé hlodavce môžu spôsobovať na brehoch riek, hrádzach, ako aj na cestných a železničných násypoch v blízkosti vodných tokov značné škody. V určitých prípadoch môže ich činnosťou dôjsť až k zvýšenému riziku svahových porúch s vážnymi následkami spojenými so záplavami alebo s narušením prevádzky dopravnej infraštruktúry. Ide pritom o komplikovanú problematiku, keďže mnohé druhy týchto hlodavcov patria medzi zákonom chránené živočíchy.

Vzhľadom na dopravnú vyťaženosť diaľničného úseku D2, na ktorom sa most v bratislavskom Lamači nachádza, prebiehala jeho rekonštrukcia v dvoch fázach počas letných školských prázdnin v rokoch 2021 a 2022. Hoci most nemá výnimočné rozmery a parametre, ide o objekt, ktorý zabezpečuje križovanie mimoriadne dôležitých a vyťažených cestných a železničných koridorov.

Hlavnou funkciou diaľnice D3 je prepojenie hlavného mesta Prahy s oblasťou južných Čiech a napojenie oblastí Táborsko a Českobudějovicko na diaľničnú sieť. V priestore hraničného priechodu Dolní Dvořiště sa predpokladá napojenie diaľnice D3 na budúcu rakúsku vysokokapacitnú cestu S50. Diaľnica D3 je v celom úseku stavby navrhnutá v šírkovej kategórii D 27,5/120. Trasa prechádza pomerne členitým terénom a na danom úseku prekonáva výškový rozdiel približne 150 m.

Po podpise zmluvy v apríli 2021 začal nový zhotoviteľ s prípravou staveniska, pasportizáciou stavu tunela a následne po vypracovaní projektovej dokumentácie spoločnosťou Amberg Engineering Slovakia, s.r.o. rozbehol stavebné práce.

Predmetom článku je realizácia železničného mosta cez potok Varínka v sžkm 327,632 na stavbe „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“. Stavebníkom sú Železnice Slovenskej republiky a zhotoviteľom je spoločnosť STRABAG, s. r. o.

Divízia 8 spoločnosti Metrostav dočasne preruší práce na modernizácii ľavej plavebnej komory Vodného diela Gabčíkovo pred záverečnou fázou – funkčnými skúškami. Práce na uvedení komory do prevádzky budú pokračovať po odstránení závažnej statickej poruchy, ktorá ohrozuje bezpečnú prevádzku vodného diela.

Stabilitné opatrenia zosuvného územia stavby D1 Hubová – Ivachnová nad obcou Lisková v úseku km 12,083 – 12,350 predstavujú komplexné riešenie problému predmetnej lokality na základe najnovších poznatkov. Ich netypický návrh odzrkadľuje zložitosť geologickej skladby daného územia a potvrdzuje nevyhnutnosť vykonania dôkladného a podrobného inžinierskogeologického prieskumu s následným monitoringom už v štádiu projektovej prípravy stavby.

Diaľnica D1 od Bidoviec až po štátnu hranicu s Ukrajinou má už v rámci štúdie realizovateľnosti ukončené všetky dopravné prieskumy v území, konkrétne profilový, smerový križovatkový, smerový kordónový a anketový.

Na stavbe liptovského úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová v dĺžke takmer 15 kilometrov ešte pokračujú v razení severnej rúry tunela Čebrať z oboch strán. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) do jej prerazenia ostáva ešte 77 metrov.

SITA -