Most cez rieku Ebro v Katalánsku
Dňa 30. septembra 2010 prezident Katalánska slávnostne otvoril nový most cez rieku Ebro. Most nahrádza prievoz, ktorý spájal malé katalánske mestá Deltebre a Sant Jaume d´Enveja, situované na oboch brehoch rieky tesne pred jej ústím do mora. Most prevádza nielen cestnú, ale aj cyklistickú a pešiu dopravu.
S ohľadom na prominentnú polohu mosta, ktorý je situovaný v rekreačnej oblasti v tesnom susedstve turistických cestičiek, bolo vydané rozhodnutie vypísať na nájdenie najlepšieho riešenia medzinárodnú architektonicko-konštrukčnú súťaž. bol špecifikovaný plavebný profil a miesta napojení na existujúcu komunikáciu. Jednou z požiadaviek bol aj návrh zaujímavej konštrukcie, ktorá by zodpovedala krajine a kultúrnej tradícii spájaných miest. Aby most nepotláčal okolitú krajinu, špecifikovala sa aj maximálna výška konštrukčných prvkov nad hladinou rieky – 20 metrov.
Téma mesiaca február: MOSTY
Víťaz súťaže
Súťaž, ktorá prebehla v roku 2006, mala dve kolá. V prvom kole sa hodnotila odborná kvalifikácia súťažiacich firiem, v druhom kole, do ktorého postúpilo päť firiem, sa hodnotili návrhy mostov. Je zaujímavé, že v porote boli okrem politikov prevažne profesori z Barcelonskej univerzity a jeden architekt. Posudzovala sa teda nielen krása mosta, ale aj konštrukčná a statická efektivita a elegancia riešenia.
Prvú cenu získal súťažný návrh vypracovaný brnenskou spoločnosťou Stráský, Hustý a Partneři spolu s projektovou kanceláriou Tec4 z Barcelony.
![]() |
![]() |
Konštrukciu mosta tvorí samokotvená visutá konštrukcia, pri ktorej sú tradičné závesy nahradené závesnými stenami. Víťazný tím vypracoval ponukový projekt aj realizačnú dokumentáciu stavby.
![]() |
![]() |
Relax na moste
Most spájajúci dve mestá prevádza nielen osobné vozidlá, ale všetku dopravu zaisťujúcu prevádzku miest. Pretože chôdza v blízkosti hlučných áut a výfukových plynov nie je príjemná, automobilová doprava je od cyklistickej a pešej dopravy oddelená. Na toto oddelenie sa využili základné nosné prvky konštrukcie, ktoré sú situované v osi mosta: pylóny, visuté káble a závesné steny. Spojila sa tak ich nosná a prevádzková funkcia.
Vozovka je situovaná na jednej strane konštrukcie, cyklistické a pešie pruhy na druhej strane – pri mori. Cyklistický a peší pruh je oddelený relaxačným priestorom s lavičkami a kontajnermi s vegetáciou. Dostatočne široký pruh vytvára nielen priestor pre dopravu, ale aj miesto na stretnutia, posedenia a oddych.
![]() |
![]() |
Tvarovo čistá konštrukcia
Most v každom pohľade vytvára tvarovo čistú konštrukciu, ktorá je štíhla a transparentná. Visuté káble spolu so závesnou stenou pripomínajú laná a plachty plachetníc plávajúcich pod mostom.
Z podkladov spoločnosti Stráský, Hustý a Partneři spracovala Magdaléna Lukáčová.
–>–>



















