Lávka cez rieku Lea v Londýne
V rámci architektonickej súťaže na projekt premostenia rieky Lea v Londýne bol vypracovaný návrh lávky pre peších s rozpätím 105 m. Konštrukciu lávky tvoril priamo pôdorysne zakrivený trojkĺbový oblúk s priečne zakriveným parapetným prierezom. Keďže v spodnej časti oblúku bolo potrebné navrhnúť schody, pre hendikepovaných sa navrhol výťah. Bočné steny škrupiny boli odľahčené elipsovitými otvormi v spodnej doske. Otvory boli kryté sklenenými panelmi. Vlastnú konštrukciu tvoril hliníkový rošt, ktorý spolupôsobil s krycími hliníkovými plechmi.
Po spracovaní súťažného návrhu sme si uvedomili, že konštrukciu by bolo možné navrhnúť ako hladkú betónovú škrupinu bez rebier a krycích plechov a že táto konštrukcia priam volá po využití plastickej tvárnosti betónu. Preto sme sa ňou ďalej zaoberali a overili jej správanie podrobnou statickou a dynamickou analýzou. Tento návrh bol na Ústave betónových a murovaných konštrukcií Stavebnej fakulty VUT Brno podrobne spracovaný ako diplomová práca.Študijný návrh lávky
Študijný návrh vyšiel zo súťažného projektu. Trojkĺbový oblúk s rozpätím 105 m a vzopätím 10,341 m je v pôdoryse v dvoch protismerných oblúkoch. Lávka má premennú šírku od 10,20 m do 5,50 m, celková výška konštrukcie je od 1,00 do 4,50 m. Prierez konštrukcie tvorí škrupina premennej výšky a šírky a premenného zakrivenia. Hrúbka škrupiny je od 10 do 450 mm. Škrupina je hladká, bez stužujúcich rebier, len v mieste kĺbu je miestami zosilnená. V zakrivených bočných stenách a podlahe sú eliptické otvory.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lávka je uložená na pätkách podoprených šikmými mikropilótami. Návrh predpokladá, že polovice oblúkov budú betónované po segmentoch dĺžky 7 m v zvislej polohe do prekladaného debnenia, následne sa konštrukcia pomocou hydraulických vzpier sklopí do projektovanej polohy. Potom sa zmontujú výťahy a vybetónuje sa rampa spájajúca konštrukciu so susedným mostom.
Téma mesiaca február: MOSTY
Rozmery lávky boli navrhnuté na základe podrobnej statickej a dynamickej analýzy zrealizovanej programovým systémom ANSYS. Aby bolo možné vystihnúť priestorové pôsobenie lávky, konštrukcia sa modelovala ako priestorová konštrukcia zostavená z plných prvkov. Iba tak bolo možné vystihnúť premennú geometriu a hrúbku prvkov.
![]() |
![]() |
Analýza preukázala, že konštrukcia je schopná bezpečne preniesť nielen všetky normové zaťaženia, ale že má aj dostatočnú medznú únosnosť. Aj dynamická analýza preukázala, že odozva konštrukcie na dynamické zaťaženie je v prijateľných medziach a že pohyb chodcov ani vietor nevyvolá u užívateľov nepríjemné pocity.
![]() |
![]() |
Architektonické a konštrukčné riešenie súťažného projektu vypracoval architekt Jan Kaplický, zakladateľ firmy Future Systems, Londýn, UK a firma Stráský, Hustý a Partneři, Brno.
TEXT: prof. Ing. Jiří Stráský, DSc.
FOTO: Stráský, Hustý a Partneři, s. r. o.
–>–>




















