Trh sa zmenil, pánom je zákazník
Galéria(5)

Trh sa zmenil, pánom je zákazník

Nová situácia si žiada viac pokory a skromnosti, svoje zisky musí okresať každý článok reťazca – to bol leitmotív realitnej konferencie TRENDu, ktorá sa tento rok odohrávala v úplne odlišnej atmosfére ako v minulom roku. Kým vlani sa hovorilo o „rozprávke bez konca“ a developeri len ťažko uznávali, že by sa na Slovensku nafukovala nejaká realitná bublina, tento rok sa situácia otočila. Svetová finančná kríza na Slovensko síce naplno nezavítala, prejavila sa však ekonomickou krízou, prudkým poklesom výroby, zamestnanosti a celkovej dynamiky ekonomiky.


To má veľmi citeľný dosah aj na realitný trh. Klesli ceny bytov aj komerčných nehnuteľností, zákazníci sú mimoriadne opatrní a ak už chcú kúpiť, pýtajú výraznú zľavu. Banky sa zdráhajú financovať každý väčší projekt a päťkrát si preveria a prepočítajú to, čo pred rokom stačilo overiť iba dva razy. Vyľakaní developeri si kladú otázku, či má zmysel ponúkať na trh ďalšie štvorcové metre, keď zákazníci ukazujú svoj záujem iba veľmi okúňavo.

V tejto situácii sa 20. a 21. mája uskutočnila 3. konferencia TREND Reality a development s aktualizovaným názvom „Z núdze cnosť – dá sa vyťažiť z krízy?“ Stretlo sa na nej približne 150 manažérov z oblasti developmentu, bankovníctva, z realitných a poradenských spoločností, stavebných firiem, výrobcov stavebných materiálov či dodávateľov technológií. Jeden a pol dňa prebiehali raz pokojnejšie, inokedy zasa zápalisté diskusie na tému doterajšieho i očakávaného vývoja realitného trhu. Každý by aj v kríze rád vyťažil z budúceho vývoja. Konferencia TRENDu sa pokúsila ukázať, aký bude a či je to možné.

V úvodnej prednáške Guy Perry zo spoločnosti In-Vi predstavil plánovanie veľkých multifunkčných zón ako development 21. storočia. Podľa jeho slov sa musia mestá vyvíjať ústretovejšie k ľuďom a ich potrebám. „Väčšina obyvateľov sa do Bratislavy prisťahovala z dedín a malých miest v slovenských regiónoch. Keď potom bývajú na sídlisku v Petržalke, nemožno sa čudovať, že sa tam necítia príliš dobre,“ vysvetľuje. Predstavil aj svoje dieťa – projekt Centrop, ktorý má vytvoriť príjemné prostredie na život práve pre nových obyvateľov Bratislavy.

Potom nasledoval prvý panel, ktorý sa venoval krvi ekonomiky – peniazom. Riaditeľ developerskej spoločnosti HB Reavis Group ponúkol pohľad na medziročnú zmenu správania sa bánk, ako ju pociťuje uchádzač o úver. „Pred rokom sa prístup bánk stal opatrnejším, ale stále bolo možné s nimi diskutovať. Koniec minulého roka bol trochu zvláštny, ja osobne som to v tomto biznise ešte nezažil. Všetky banky otvorene povedali, že najbližšie obdobie v nezmenenej situácii nebudú poskytovať úvery ani diskutovať o tom a sústredia sa len na rozpracované projekty,“ hovorí I. Valent.

„Dnešná situácia je v niečom lepšia, v niečom horšia. Lepšia v tom, že banky už vedia s čím môžu rátať, ich vnútorné podmienky úverovania sa tomuto obdobiu prispôsobili. V mnohých bankách však svieti v súčasnosti jasná červená. Iné majú na semafore oranžovú a niektoré semafory nesvietia vôbec. Tam dúfame, že zelená žiarovka je vybitá,“ nádeja sa šéf HB Reavisu.

Ďalšie panelové diskusie sa venovali multifunkčným veľkoprojektom, urbanizmu, využitiu starších objektov či trhu s bytmi a horskými apartmánmi.

Spoločnosť JAGA Group (vydavateľ časopisu ASB, partner konferencie) pripravila panelovú diskusiu, ktorá sa zamerala na otázku Urbanizmus – kríza myšlienok? Moderátor Matej Šišolák ju viedol s renomovanými predstaviteľmi urbanistických konceptov zo Slovenska i Českej republiky, medzi ktorými boli: architekt Roman Talaš z kancelárie Siebert + Talaš, Martin Drahovský – hlavný architekt mesta Košice, Vladimír Hrdý – vedúci oddelenia územného plánu a rozvoja mesta na Magistráte hlavného mesta SR Bratislava, architekt Roman Koucký a architekt Jaroslav Wertig z kancelárie A69.

Výsledkom boli mnohé inšpirujúce myšlienky, ktoré predstavy developerov a finančníkov posúvali do iného zorného uhlu vnímania životného prostredia okolo nás. Hoci kríza je prítomná, dôležité je zmeniť myslenie… a to aj v urbanizme.

Diskusiu rozvírila najmä posledná téma – rezidenčný trh. Podľa jej účasníkov cenníky pre nové byty neplatia, aj keď sa ceny v nich znižujú. Reálne developeri ponúkajú zľavy, oficiálne však o nich nechcú hovoriť. „Obsadenosť nedokončených novostavieb sa v Bratislave pohybuje na úrovni 38 %, predané sú takmer dve tretiny dokončených bytov. Za slabý odbyt môžu nepredajné pôdorysy, ale i neochota a neschopnosť ľudí vydávať peniaze,“ to sú slová Michala Padycha, vedúceho rezidenčného oddelenia King Sturge. „Realitná bublina v súčasnosti už na Slovensku nie je, pokiaľ berieme do úvahy nie ponukové, ale reálne platené ceny bytov.

Diskutujúci i ostatní účastníci sa napokon zhodli, že časti svojho zisku sa bude musieť vzdať každý – developer, predajca, banka, stavebná firma, výrobcovia stavebných materiálov i predajcovia pozemkov. Kríza priniesla roky skromnosti a pokory, ktoré nahradili roky hojnosti a vysokých ziskov, ale často aj neúcty ku klientom. Zo vzniknutej situácie najviac vyťažia práve zákazníci. Stali sa pánmi na trhu a tak to má byť.

Peter Kremský, Ľudo Petránsky
Foto: Trend Promotion

Článok bol uverejnený v časopise ASB.