Známe prírodno-historické Biesbosch múzeum sa dočkalo originálnej rekonštrukcie. Pod taktovkou architektov zo štúdia Marco Vermeulen sa múzeum v jednom z najväčších národných parkov Holandska zmenilo na moderné priestory lákajúce návštevníkov z celého sveta. „Zelené pyramídy“ so zatrávnenými strechami ponúkajú na výstavnej ploche 900 m² expozície a rôzne zážitkové miestnosti, ktoré návštevníkom predstavia históriu, kultúru, folklór a najmä prírodu Severného Brabantska.
Kultúra
„Priestor bez svetla je zabudnutý,“ hovorí americký architekt Steven Holl, ktorý vytrvalo hľadá svetlo aj vo svojom najnovšom projekte verejnej knižnice situovanej na nábreží rieky East River v newyorskej mestskej štvrti Queens. Uznávaný architekt ju navrhol ako multifunkčný kultúrny priestor otvorený pre všetkých.
Jedno z najvýznamnejších britských divadiel Donmar Warehouse, ktoré sídli v pôvodnom starom veľkosklade na londýnskej Dryden Street, si pre obnovu svojich priestorov vybralo spoluprácu s architektonickým štúdiom Haworth Tompkins. A určite neoľutovalo – finálna podoba priestorov získala ocenenie RIBA (The Royal Institute of British Architects) 2015 za Londýnsku architektúru.
Projekty viedenskej kancelárie AllesWirdGut idú naprieč architektonickými typológiami. Široké portfólio ich prác im tak dovoľuje neočakávané riešenia rôznych zadaní. Platí to aj pre ich najnovšiu realizáciu – Centrum technológie a dizajnu v rakúskom meste St. Pölten, kde budovu nechali rozprávať smerom von.
Domy smútku sú miesta, ktoré sa občas vznášajú medzi nebom a zemou. Miesto meditácie, uvažovania, nádeje, ale aj priestoru nasýteného architektonickou symbolikou. Platí to aj v prípade projektu Kalnej nad Hronom, ktorý pri pohľade zhora nakreslil v pôdoryse tvar slzy.
Dočasný pavilón pre umelecké aktivity Serpentine Gallery navrhol čílsky architekt Smiljan Radić. Polopriehľadná cylindrická štruktúra zo sklolaminátu je umiestnená na blokoch kameňa. Pavilón v sebe ukrýva kaviareň a podľa autora nadväzuje na "romantické" stavby v parkoch, ktoré boli populárne v minulých storočiach. O tom, či táto ulita organických tvarov zapadla do prostredia parku, sa už musíte rozhodnúť sami?
Kanadsko-americký architekt Frank O. Gehry (1929) navrhol ďalšie okázalé múzeum, ktorým potvrdil svoj koncept vnímania architektúry: „Aj keď rovnako ako iní často vkladám mnoho úsilia do toho, čo robím, výsledok sa vždy javí ako náhodný. A to je to, o čo mi ide.“
Projekt Zelený les v Modre-Kráľovej je pietnym miestom venovaným Jakubovi Grünwaldovi a jeho rodine i všetkým obetiam holokaustu. Je aj symbolickým zastavením sa v životnom behu, ktoré núti uvažovať nad duchovnými a morálnymi hodnotami zostávajúcimi v platnosti aj v premenách času.
Vždy poteší, ak sa aj taká zdanlivo jednoduchá konštrukcia, akou je vyhliadková veža, dostane na stôl architektom. Športoví nadšenci v Kálnici ocenia, že nová veža bude nielen funkčná, ale bude mať aj šmrnc.
Druhá dekáda 20. storočia bola poznačená svetovou vojnou v rokoch 1914 až 1918, ale napriek tomu na Slovensku vzniklo viacero pozoruhodných diel. Ako ikonu tejto dekády sme vybrali budovu Reduty v Bratislave, ktorá nedávno prešla rozsiahlou rekonštrukciou.
Betónová škrupina so zaobleným tvarom vodnej kvapky splýva so zvlneným krajinným reliéfom. Architektonické riešenie je spoluprácou známej architektky Ryuei Nishizawa a sochára Rei Naito.