Plachetnica na nábreží New Yorku
Jednou z administratívnych budov, o ktorých sa minulý rok najviac hovorilo, bolo deväťposchodové newyorské sídlo InteractiveCorp od Gehry Partners, ocenené minuloročnou spoločnou cenou za architektúru časopisov Business Week a Architectural Record. Losangeleský klasik americkej architektúry Frank Gehry sa po vyše 40 rokoch praxe dočkal v marci 2007 dokončenia prvého významného projektu v New Yorku.
Newyorská ouvertúra

Nové sídlo je jednou z nemnohých manhattanských dominánt blízko vody. Postavili ho na rohu westsidskej diaľnice a 18. ulice v prostredí skladísk a menších fabrík. Malo byť podstatne nákladnejšie. Majiteľ firmy, bývalý manažér Paramount Pictures and Fox Inc. a terajší podnikateľ v oblasti internetu Barry Diller, by ho bol rád videl na móle vybiehajúcom do rieky, od čoho ho odhovorili realitní experti.

Architektúra je zdržanlivejšia ako predchádzajúce Gehryho kultové diela – Guggenheimovo múzeum v Bilbau (1997) alebo Koncertná sieň Walta Disneyho v Los Angeles (2003). Frank Owen Gehry na ňu vypracoval 51 variantov aj s modelmi. V jednom z prvých dom vyzeral až všedne. Bol to užší kváder položený na širšom, v iných variantoch sa zasa podobal na pražskú stavbu Ginger a Fred (1996).
Čarovanie so sklom

Dom je populárny a médiá sa predháňajú v porovnávaní: „Je to skôr ľadovec alebo vták?“ Zväčša však v jeho podobe spoznávajú želanie investora stvárniť ho ako škuner s roztiahnutými plachtami – je o ňom známe, že holduje jachtingu.
Ďalšie Dillerove želanie, aby bol objekt celý zo skla, architekta určite zaskočilo. Nie je to jeho typický materiál a realizovať v skle až takéto oblé tvary – pričom v zadnej časti je rotácia vrcholu v porovnaní so základňou až 150 stupňov – nie je ani dnes jednoduché.

Architekt splnil všetky majiteľove želania okrem jedného, ktoré nebolo v jeho silách – aby mal z kancelárie výhľad na Sochu slobody, ktorá je odtiaľto vzdialená necelých šesť kilometrov južným smerom. Vidí ju však zo súkromnej terasy.
Karol Klanic
Foto: Albert Vecerka/ESTO Photographics








