Upside Down: dizajnová príchuť steakov a whisky
Ak sa veci občas postavia na hlavu, nemusia byť predzvesťou neúspechu. Príkladom je aj reštaurácia, ktorá pomocou „obrátenej“ filozofie vnáša nový dych do staromestského ovzdušia Bratislavy. Gurmánske menu si v Upside Down možno dopriať v interiéri, ktorý sa hrá s dizajnérskymi asociáciami anglickej scenérie, farbami whisky, ale aj šťavnatých steakov.
Koncept „všetko naopak“ mal pôvodne základ v dizajnérskom smerovaní. Ideu zastrešuje aj grafika, ktorej dominuje hieroglyf pravekého bizóna. Dva z naznačených šípov sú v obrázku orientované obrátene. Majitelia reštaurácie tvrdia, že netradičné pomenovanie aj vizuálne indície majú evokovať štandard, ktorý v slovenských reštauračných službách, paradoxne, nie je bežný. Pritom správny pomer kvality a ceny, či unikátnosť spojená s tradíciou nie sú podľa ich slov ničím novým – v zahraničnej kulinárskej brandži predstavujú hlavné piliere úspešného podnikania. Jeden z akcionárov mal v tomto jasno už pred piatimi rokmi. Vtedy sa rozhodol zúročiť svoje skúsenosti, ktoré nazbieral v Anglicku, a vyplniť medzeru na slovenskom trhu takýmto projektom.
„V zadaní pre návrh interiéru prevádzky a korporačnej grafiky sa podnik zadefinoval ako luxusná, ale dostupná reštaurácia,“ vysvetľuje Patrícia Pešková z ateliéru Papecco, hlavná dizajnérka projektu. Ako hovorí, znenie netreba chápať protirečivo. „Pojem luxus by nemal zahŕňať veci, ktoré si nemôžeme finančne dovoliť. Keď sa naň pozerám cez prizmu interiérového dizajnu, vidím za ním predovšetkým produkty, ktoré sa osvedčili a nadobudli určité renomé. Ich hodnota nespočíva v cene, ale v originálnom vyhotovení, funkčnosti a schopnosti dotvárať priestor,“ zdôrazňuje autorka.

Pre navodenie správnej atmosféry sa dizajnérske riešenie podniku inšpirovalo skladbou menu, ktoré ponúka predovšetkým steaky, výberové vína a viac ako 200 druhov whisky z celého sveta. Dizajnérka začala spolu s majiteľmi hľadať koncepciu, víziu a farby, ktoré by podčiarkli genius loci. „Venujem sa prevažne interiérom rezidencií a scénografii veľkých priestorov, ktorú uplatňujem najmä vo svojej galérii. Upside Down bola mojou prvou realizáciou reštaurácie a brala som ju veľmi osobne. Prístup k interiérovej tvorbe sa však v ničom neodlišoval. V našom ateliéri klientom pripravujeme vzorky, ktorých sa môžu dotknúť, ohmatať – doslova ich ochutnať, ako tomu radi hovoríme. Mali by vedieť, do čoho investujú, aké vlastnosti majú jednotlivé materiály, ako sa spracúvajú a následne udržujú,“ vysvetľuje Patrícia Pešková.


Sociálne zariadenia sa dizajnérsky pripravovali v spolupráci s Ondrejom Vrablicom, študentom 3. ročníka architektúry v ateliéri profesora Jána M. Bahnu na VŠVU. Majú navodzovať predovšetkým pocit jednoduchosti a čistoty, ale ukrývajú aj drobné hravé detaily, napríklad motív muža a ženy na držadlách dvier. Dôraz sa kládol na bezškárový dlažbový obklad, ktorý sa tiahne od podlahy po strop. Rovnakým spôsobom sa v hygienickom priestore zabudovali aj zrkadlá, ktoré dotvárajú aj časť stropu, vďaka čomu sa v nich človek môže vidieť hore nohami. Filozofia prevádzky sa tak nevytráca ani z toaletných zariadení.
Podlaha a svetlo – základné elementy

Rekonštrukcia staromestského interiéru si vyžiadala nákladné stavebné zásahy. Prevádzka sa skladá z niekoľkých miestností na prízemí, ale aj v suteréne, ktorý predchádzajúce jednotky – talianska reštaurácia, cukráreň ani banka – nevyužívali. Klenbové stropy podzemného podlažia však ponúkali možnosti na rozšírenie podniku o komornejšie miestnosti, ktoré sú priestorovo aj zvukovo izolované, a teda vhodné pre uzavretú spoločnosť.
Ďalším pôvodným prvkom, ktorý sa majitelia rozhodli zachovať, sú stredoveké sedílie – klenbové výklenky v stene. Po zreštaurovaní sa stali plnohodnotnou súčasťou interiéru a dopĺňajú lounge posedenie pozdĺž baru. Vo vstupnej hale sa vybudovalo točité polkruhové schodisko, ktoré prepája prízemie s podzemnou reštauračnou časťou, kuchyňou a toaletami. Dopĺňa ho atypická lignitová stena v ráme, vyrobená na mieru.

Vo voľnom schodiskovom priestore sa vyníma svietidlo Guiko XXL, ktoré sa v tejto veľkosti vyrobilo v Taliansku ako jediné na svete. Tvorí ho päť obručí z exotického dreva a päť guľových tienidiel vyžarujúcich chladné svetlo. Netradičné dielo visí z modrej „oblohy“ vstupnej haly a spúšťa sa cez dve podlažia až k svetlej podlahe dolného poschodia.

Podhľady sú autorským výtvarným prvkom, ktorý sa vytvoril zo sklených trubíc, kopírujúcich tvar stropu. Trubice sa ručne naplnili zrnkami pšenice, lignitom a sklenou drvinou a upevnili do zlatých konzol. Ich stvárnenie má vyvolať hrejivý dojem jačmenného poľa, sklo pripomína vodu ako jednu zo základných surovín pre výrobu whisky. Na tento materiál sa nezabudlo ani pri vybavení baru, ktoré autorka konzultovala so someliérom. Vďaka tomu reštaurácia svojim hosťom servíruje destiláty v ručne vyrábaných dizajnových pohároch a karafách zo sklární v Květnej.

Miesto: Laurinská, Bratislava
Dizajnérsky koncept reštaurácie: ateliér PAPECCO
Hlavný dizajnér projektu: Mgr. Patrícia Pešková
Projekt rekonštrukcie: Ing. Peter Kolek, PELIKÁN GROUP, s. r. o.
Výroba nábytkových komponentov: BRIK, a. s.
Svietidlá: Bellatrix, s. r. o., JASA s. r. o.
Obklady, dlažba, batérie: DOMOSS, a. s.
Konzultácie a výroba sklených prvkov a zrkadiel: Sklenárstvo Kráľovič
Konzultácie a výroba kovových prvkov: Mgr. art. Richard Barger, STAVRO plus, spol. s r. o.
Realizácia lignitovej dekoratívnej steny: Mgr. Bratislav Bajramalibejli, BREMI, s. r. o.
Exteriérový nábytok: Ferlund Scandinavia, s. r. o.
Exteriérová zeleň: Lechuza, APRO Záhradné centrum, s. r. o.
Anna Salvová
Foto: Dano Veselský
Článok bol uverejnený v časopise ASB.











