Pierre Paulin – dizajn pri moci
Pierre Paulin, jedna z najvýznamnejších osobností európskeho dizajnu minulého storočia, oslávi tento rok svoje 82. narodeniny. To však neznamená, že sa z výslnia svetového dizajnu dal po čase veľkých úspechov vytlačiť mladšími dizajnérmi. O súčasnom význame tohto dizajnéra a fakte, že jeho diela sú stále výsostne aktuálne, hovorí aj to, že známa dizajnérska spoločnosť Ligne Roset uviedla vo svojej kolekcii na rok 2009 viaceré Paulinove modely.
Paulin pre Ligne Roset
Michel Roset, spolumajiteľ známej francúzskej firmy Ligne Roset, významný priemyselník a vizionár, si uvedomil obrovskú hodnotu a nadčasovú platnosť Paulinovej čalúnenej kolekcie. Priateľské vzťahy medzi Pierrom Paulinom a Michelom Rosetom naštartovali v minulom roku uvedenie kolekcie Pumpkin do výrobného programu firmy Ligne Roset, ktorá získala od Pierra Paulina exkluzívne právo na výrobu pohovky a kresla Pumpkin. Výrobok bol tento rok premiérovo vystavený na IMM v Kolíne nad Rýnom, kde okamžite získal prestížnu cenu Innovation Award Cologne.
Rozšírenie produkcie o ďalšie modely na seba nedalo dlho čakať. V kolekcii predvedenej v premiére na kolínskom veľtrhu 2009 je viacero ďalších Paulinových projektov, z čoho štyri sú reedície a dva nové modely.

Kreslo Anda tvarovo voľne nadväzuje na úspešný súbor Pumpkin. Je príkladom harmónie tvaru s ergonómiou. Vyzerá ako skulptúra. Čalúnenie je odnímateľné. Paulin navrhol súbor bez použitia počítača.
Nový písací stolík Ursuline je nazvaný podľa parížskej ulice, v ktorej Pierre Paulin strávil časť svojho života. Tvarovo vychádza z jeho dámskeho stolíka CM 193 navrhnutého v 50. rokoch minulého storočia pre firmu Thonet. Rozmer pracovnej dosky je 120 × 65 cm, doska je dokončená orechovou dyhou, podnož je lakovaná.
Sklápacia stolička Curule je zase inšpirovaná antikou. Vznikla začiatkom 80. rokov minulého storočia a jeden z jej prvých exemplárov bol v roku 1983 vystavený v parížskom Múzeu dekoratívnych umení. Bola vyrobená v limitovanej sérii. Paulin o nej tvrdí, že je jeho prekladom minulosti do súčasnosti. Nová verzia je v ponuke v prírodnom alebo čiernom morení. Každý exemplár stoličky z masívnych bukových lamiel má Paulinov podpis.
Kolekcia kresiel Anda pre Ligne Roset
Foto: Ligne Roset
Le design au pouvoir
Paulin bol vymenovaný za osobnosť parížskeho salónu nábytku Maison & object. Po skončení salónu sa minulý rok v budove bývalej parížskej manufaktúry na gobelíny začala výstava Pierre Paulin – Le design au pouvoir (Pierre Paulin – dizajn pri moci). Jej organizátorom bola inštitúcia Mobilier national, správca bohatej zbierky nábytkových objektov pochádzajúcich zo štátnych interiérov a od významných svetových tvorcov. Na výstave sa v pôsobivej scénografii s viac ako 80 modelmi nábytku Pierra Paulina predstavilo celoživotné dielo tohto vo Francúzsku trochu opomínaného geniálneho tvorcu, čím sa oprávnene dostalo do popredia pozornosti nielen francúzskych médií.

Keďže nemohol zrušiť pôvodnú dekoráciu stien, rozhodol sa vybudovať „miestnosť v miestnosti“, akýsi vnútorný stan. Tu mu opäť poslúžili elastické textílie. Georges Pompidou nechcel vo svojom interiéri žiadne drahé unikáty. Želal si výrobky, ktoré môžu byť hneď uvedené do sériovej výroby. Mal to byť precedens na stimulovanie vtedy nedostatočne pružného nábytkového priemyslu. Pierre Paulin navrhol kolekciu nábytkových objektov, okrem iného aj pohovku a kreslo Pumpkin pre obrazáreň Pompidouovcov. Ďalší prezident Valéry Giscard d´Estaing však dal všetko odstrániť a obnovil v interiéroch pôvodné obloženie. Časť Paulinovho vybavenia prevzala do svojich zbierok inštitúcia Mobilier national.
Osobnosti Pierra Paulina neodolal ani prezident François Mitterand. Paulinove realizácie sú však radikálne odlišné od nábytku pre G. Pompidoua. Obsahujú okrem iného prezidentské kreslo, písací stôl a konferenčné stolíky. Nejde však už o výrobky navrhnuté s možnosťou sériovej produkcie, ale o extravagantné solitéry. Majstrovské zaobchádzanie s materiálom a inšpirácia najslávnejším francúzskym štýlom – gotikou – sú zrejmé pri každom exponáte. Paulinov nábytok sa po vyradení z Elyzejských interiérov opäť dostal do archívov inštitúcie Mobilier national a s ňou aj na minuloročnú výstavu v parížskej gobelínke.
Začiatky

Dizajnér a výrobcovia
Jeho pôvabné produkty by, samozrejme, nemohli vzniknúť bez úzkej spolupráce s výrobcom. V tomto ohľade mal Pierre Paulin šťastie. Už v roku 1959 nadviazal prvý kontakt s holandskou firmou Artifort. Tu mohol ako prvý na výrobu sedacieho nábytku použiť tvarovaciu penu potiahnutú strečovou látkou. Toto prvenstvo razom urobilo z Paulina revolučného tvorcu. Pena s elastickou textíliou totiž veľmi rozširuje tvaroslovie jeho nezameniteľných produktov. Za prvým modelom F 422 nasledoval model F 560 (Mushroom) a ďalšie slávne modely Cygne (1960), Les Tongues (1963), Ribbon Chair (1966) a pohovka ABCD (1968). Ribbon Chair získala v roku 1966 cenu Design Award v súťaži Interior Designers Chicago. Prihliadnuc na jednoduché dobové projekčné techniky je Paulinova tvorivá smelosť skutočne obdivuhodná. Nemenej dôležitý je sociálny aspekt – jeho modely sú prístupné širokej spotrebiteľskej verejnosti a firma Artifort má ešte dnes niektoré z nich vo svojej kolekcii.
Firma Ligne Roset je známa svojou inovatívnosťou. Už v roku 1973 navrhol jej dizajnér Michel Ducatou prvé celopenové kreslo Togo, ktoré sa stalo dizajnovou ikonou a dodnes je vďaka 1,2 milióna predaných exemplárov firemným bestsellerom.
Súbor Pumpkin v čase svojho vzniku oslobodil sedací nábytok od tradičnej pravouhlosti a využil tvorivú slobodu vyplývajúcu z použitia prevratných technológií konca 50. rokov minulého storočia. Kostra je z polyetylénovej peny na ABS sokli, sedacia plocha a plocha operadla sú z PUR termopeny a odnímateľné čalúnenie je pripevnené pomocou zipsov a suchých zipsov. Výrobok existuje vo verzii s jednofarebnou vlnenou látkou alebo s kožou. Jeho tvary sú mäkké, organické, oblé, zmyselné, pôsobivé, prispôsobivé človeku, a nie naopak – jednoducho neodolateľné.

Dôležité medzníky v živote Pierra Paulina
1927 narodenie
1944 – 1947 Prvá práca v štúdiu Marcela Gascoina, venuje pozornosť tvorbe Raya a Charlesa Eamesovcov.
1948 Vyučil sa za hrnčiara vo Vallauris.
1949 Vyučil sa za kamenára v Beaune.
1950 – 1953 Vyštudoval parížsku školu Camondo (štátom uznávaná súkromná škola produktového dizajnu a architektúry). V Škandinávii sa zaujímal o tamojší dizajnový nábytok a očarila ho nezameniteľná architektúra fínskeho mesta Rovaniemi, postaveného podľa projektu Alvara Aalta.
1953 Prvá vlastná kolekcia drevených prvkov
1954 Spolupráca so spoločnosťou Thonet France
1959 Nadviazanie spolupráce s firmou Artifort
1956 – 1958 Experimenty so strečovými látkami
1969 Návrh interiéru pracovne Christiana Diora
1968 – 1969 Prvá spolupráca s Mobilier national
1970 Návrh nábytku pre francúzsky pavilón na svetovej výstave v Ósake
1969 – 1973 Návrh na zariadenie súkromných priestorov prezidentského páru v Elyzejskom paláci.
1970 – 1980 Práca pre spoločnosti Herman Miller, hotel Niko v Paríži, Citroën, SNCF atď.
1984 – 1985 Návrh na zariadenie prezidentských kancelárií Françoisa Mitteranda. Do ateliéru ADSA + Partners vstupuje Roger Talon a Michel Schreiber.
1984 – 1990 Umelecký riaditeľ firmy Calor-Tefal.
1987 Grand Prix National de la Création Industrielle (Národná cena za dizajn) za stoličku Boston
1990 Stolový servis pre Manufacture nationale de Sèvres
2002 Spolupráca s talianskou firmou Magis.
2007 Reedícia vybraných modelov Artifort pre milánsky veľtrh, návrh lustra pre firmu Swarowski, osudové stretnutie s Michelom Rosetom
2008 Autorská výstava usporiadaná spoločne s Mobilier national v Galerie des gobelins, Paríž
Paulinove modely môžeme obdivovať v týchto múzeách: MOMA v New Yorku, FNAC, Centre culturel Georges Pompidou, Musée des arts décoratifs v Paríži, Victora and Albert Museum v Londýne atď. Stali sa z nich ikony dizajnu a vyhľadávané artefakty zberateľov.
doc. Ing. arch. Ludvika Kanická, CSc.
Zdroj: tlačové materiály veľtrhov Maison & object, Meuble Paris a výstavy Pierre Paulin – Le dizajn au pouvoir
Autorka je docentkou v Ústave nábytku, dizajnu a bývania na Mendelovej poľnohospodárskej a lesníckej univerzite v Brne, organizátorkou podujatí v oblasti nábytkového dizajnu a autorkou článkov o dizajne.
Článok bol uverejnený v časopise ASB.











