betonova dlazba na vysoke zatazenia
Galéria(4)

Betónová dlažba na vysoké zaťaženia

Príspevok opisuje systém betónovej dlažby, ktorý bol vyvinutý na plochy mimoriadne namáhané dopravou, ako sú kruhové objazdy, autobusové nástupné ostrovčeky, cestné komunikácie pre nákladné vozidlá, a iné plochy vystavované vysokým zaťaženiam.

einstein 2 big image
einstein 3 big image
betonova dlazba na vysoke zatazenia 6076 big image
Systém Einstein® používaný pri betónovej dlažbe rieši problematiku plôch vyžadujúcich odolnosť proti extrémnemu a trvalému namáhaniu. Táto už štvrtá generácia betónových zámkových dlažieb má patentovaný zámkový systém zabezpečenia proti posunu v každej pozícii uloženia, ktorý zabezpečuje odolnosť proti deformáciám vplyvom permanentnej záťaže dopravou. K známym javom rolovania a poškodenia betónovej dlažby nedochádza ani po dlhodobom a trvalom zaťažovaní spevnených plôch, preto nie je potrebná následná rekonštrukcia krytu vozovky.

Keďže dlažba CityTop s týmto systémom obsahuje päť rozličných formátov, ukladať sa dajú aj kruhové a oblúkové vzory. Minimálny vnútorný polomer kruhu je 30 cm. Ukladanie je presné a rýchle a môže sa realizovať aj prostredníctvom strojov. Týmto spôsobom sa dlažobné kocky automaticky nastavia do správnej polohy. Keďže sa predĺži životnosť krytu komunikácií, dosahujú sa úspory nákladov na častú obnovu a rekonštrukciu vplyvom extrémneho namáhania. V prípade opotrebovania sa jednotlivé tvarovky dajú vymeniť.

Charakteristika a vlastnosti
Spomínaná dlažba obsahuje päť univerzálnych dlažbových tvaroviek s hrúbkou 10 cm. Štyri pravouhlé tvarovky majú rozmery 20 × 20 cm, 10 × 30 cm, 20 × 30 cm a 10 × 20 cm, piatou tvarovkou je klinový prvok s rozmermi 10 až 20 × 30 cm. Štandardnou farbou je sivá, pri formáte s rozmermi 10 × 20 cm je k dispozícii aj červená farba.

Dlažba sa vyrába ako dvojvrstvová vibrolisovaním. Tlakom a vibráciou sa dosahuje intenzívne zhutnenie, čo má vplyv aj na fyzikálne vlastnosti materiálu. Spodná vrstva zabezpečuje pevnosť v ťahu pri ohybe a v tlaku, vrchná, nášľapná vrstva zabezpečuje odolnosť proti mrazu a rozmrazovacím látkam, obrusu a mechanickým vplyvom. Okrem mrazuvzdornosti a rozmrazovacím látkam je dlažba odolná aj proti šmyku a pošmyknutiu. Betónová dlažba je v zhode s ustanoveniami smernice Rady 89/106/EHS a uplatňuje sa na ňu norma STN EN 1338 Betónové dlažbové tvarovky, požiadavky skúšobné metódy.


Použitie betónovej dlažby so systémom Einstein®

Hlavným znakom historických námestí je stará dlažba, ktorú často tvorí prírodný kameň v malých formátoch, uložený vo forme oblúkov. V súčasnosti možno tento vzhľad dosiahnuť s použitím betónovej staromestskej dlažby. Tá zohľadňuje súčasné požiadavky na dopravné zaťaženie a hospodárnosť ukladania. Použiť ju možno pri rekonštrukciách historických a pamiatkovo chránených častí miest, ale aj ako kontrast k modernej architektúre.

Osvedčenie v praxi
Niektoré systémy dlažieb nie sú schopné odolávať súčasnému vysokému zaťaženiu dopravou.

Situácia sa často vyhrocuje aj nekvalitným položením dlažby. V dôsledku toho vznikajú škody a sú potrebné náročné opravy. Keď­že sa už niekoľko rokov v celom odvetví zvyšuje tlak na náklady, ktorý vedie k tomu, že sa remeselnícke kvality na stavenisku čoraz viac zanedbávajú, uprednostňuje sa rýchla a úsporná práca – a podľa toho sa znižuje aj trhový podiel dlažbových a platňových systémov. V tejto situácii sa využívajú produkty, ktoré reálne odolávajú vysokým zaťaženiam dopravou a v súlade so smernicami ich môžu položiť aj menej kvalifikované osoby a za kratší čas. Pri uvedenom betónovom systéme to umožňuje patentovaný systém fixačných prvkov a špeciálnych dištančných výstupkov, ktorý zaručuje optimálny tvar škár s minimálnym dotykom tvaroviek a vyplnenie škár na každom mieste. Vďaka tomu sa neprenášajú sily z tvarovky na tvarovku, pretože sily sú tlmené práve výplňovým materiálom, ktorý sa nachádza medzi tvarovkami. Tvarovky ležia vždy správne a v každej polohe je zaručený plný spoj.

Zdroj: SEMMELROCK STEIN+DESIGN Dlažby

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.