Spôsoby zabezpečenia úžitkových vozidiel proti krádeži
Prax ukázala, že vozidlá sledované cez GPS/GSM a vybavené sledovaním a záznamom pohybu vozidla menej prispievajú k vzniku poistných udalostí vplyvom krádeže či poškodenia vozidla spojeného s krádežou tovaru alebo jeho vykradnutím.
Parkovanie na neprehľadnom a nezabezpečenom mieste, zlé zaistenie nákladu alebo tovaru, nechávanie vecí vo vozidlách, alebo dokonca ponechanie otvoreného auta s otvoreným oknom či bez aktivácie alarmu – práve tieto zlyhania či ľahkomyseľnosť človeka väčšinou vedú k vykradnutiu vozidla.
Minimalizovanie príležitostí na krádež 
Najčastejšie krádeže
Vodiči nákladných vozidiel majú svoje skúsenosti s rôznymi typmi krádeží nielen pri medzinárodnej, ale aj pri vnútroštátnej preprave.
Krádež nafty z nádrže (200 – 400 l) 
Vykrádanie kabíny
Väčšinou je motivované snahou získať finančnú hotovosť či drahšie elektronické prístroje. Proti vylomeniu zámku dnes slúži množstvo prídavných zariadení chrániacich zámok a mechanizmus otvárania dverí. Zlodej môže spiacich vodičov v kabíne paralyzovať omamnými látkami a následne nerušene vykradnúť kabínu. V tomto prípade dokážu pomôcť senzory omamných látok, ktoré spustia alarm pri zvýšení koncentrácie týchto látok v kabíne vozidla.
Vykrádanie pri nakládke a vykládke
K vykradnutiu vozidla často dochádza aj pri nakládke či vykládke tovaru. Nepozornosť v kombinácii s nedbalosťou je príležitosťou pre zlodeja. Z toho dôvodu sa odporúča nakládku a vykládku tovaru nepodceňovať a dôkladne si preveriť, či je naložený tovar v súlade s dodacím listom.
Fingované krádeže
Žiaľ, niektorí vodiči sa na krádežiach priamo podieľajú, alebo ich dokonca sami organizujú. V tom prípade je vhodnou ochranou zabezpečenie vozidla sledovaním pomocou GPS/GSM. Takéto zariadenia do úžitkových vozidiel montuje niekoľko firiem (ako napr. Genetech, CDS, Infocar, Datacar, Navisdat, Novisys, DeMoTech). Niektorí dokonca takéto služby ponúkajú ako súčasť ekonomického a komunikačného setu, v ktorom je napr. kniha jázd, sledovanie vozidla, odberu a spotreby paliva, sledovanie a optimalizácia jazdy, mýtne a iné poplatky. Podobné služby už ponúkajú aj priamo výrobcovia úžitkových vozidiel (Volvo, Mercedes-Benz, DAF).
Stopárske krádeže
Vodiči nákladnej dopravy by si mali dávať pozor aj na stopárov. Sú medzi nimi totiž i takí, ktorí sa špecializujú na vykrádanie kabín vozidla.
Kontrola vozidiel
Lokalizačný systém zároveň komplikuje krádež vozidla. Okrem polohy môže dispečer v centrále zisťovať aj stav tachometra a palivometra. Ak sú nastavené príslušné senzory, možno sledovať aj aktuálnu hmotnosť nákladu či teplotu v chladiacom boxe.
Firma získa okrem údajov o prevádzke vozidiel v reálnom čase aj bonus v podobe odbúrania administratívnych úkonov súvisiacich s vozovým parkom. Softvér totiž denne spracúva presnú knihu jázd a všetky dôležité záznamy, ktoré sú certifikované, a preto môžu slúžiť aj ako daňový doklad. Vodiči takto sledovaných áut sú ostražitejší a vedia, že počítač nekompromisne upozorní na zistené nedostatky.
Mgr. Viliam Bujna
Foto: archív autora
Recenzoval Aurel Kurucz z firmy Volvo Truck Slovakia.
Autor je vydavateľom odborného dvojtýždenníka Dopravné noviny TRANSPORT, zameraného na dopravu, motorizmus, logistiku, distribúciu a skladovanie tovaru.
www.transport.sk






