Premeny kancelárskeho nábytku
Nič tak neovplyvnilo vývoj kancelárskeho nábytku ako nástup počítačovej techniky v deväťdesiatych rokoch.
Nastal tak čas oveľa praktickejších rohových ergonomických stolov. Tie majú oproti klasickým stolom niekoľko výhod. Napríklad pri zostavovaní dvoch rovných stolov do tvaru L je roh zostavy iba odkladacím, zle dostupným miestom, zatiaľ čo ergonomický stôl v tvare L má vnútornú časť rohu ako hlavné pracovné miesto. Jeho hĺbka umožňuje umiestnenie monitora do optimálnej vzdialenosti od očí a navyše tento typ poskytuje väčšiu pracovnú plochu v porovnaní s klasickým typom rovného stola.
Nástup LCD monitorov nezmenil veľa na obľube ergonomicky riešených stolov. Hĺbka monitora je síce zanedbateľná, ale jeho uhlopriečka sa zväčšuje. Takže požiadavky na ohniskovú vzdialenosť ostávajú prakticky totožné.
Stolička v službách počítačov

V hre sú nové materiály
Ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje dizajn kancelárskeho nábytku, a vlastne celých interiérov, je vývoj v oblasti materiálov. Do roku 1989 bol v kanceláriách bežný nábytok z nekvalitnej drevotriesky – tá sa povrchovo upravovala papierovou fóliou, zväčša s príšerným dezénom. Popri tom pôsobil nový nábytok z drevotriesky oblepený tenkou drevenou dyhou (tzv. dyhovaný nábytok) ako automobil západnej značky vedľa starej „embéčky“. Cena síce tomuto pomeru tiež zodpovedala, ale to nehralo až takú úlohu, pretože bolo nemysliteľné, aby sa podnikateľ, ktorý sa chystá dobyť svet obchodu, obišiel bez reprezentatívneho nábytku.
Dizajn laminovaných drevotriesok (LTD) však v poslednom čase prešiel dlhú cestu kvalitatívneho vývoja a dnešné imitácie dezénov dreva laik ťažko rozozná od originálov. Navyše je údržba LTD úplne nenáročná. A cenový rozdiel – v prospech laminovaných drevotriesok – je viac ako citeľný.

Malé firmy verzus open space
Veľmi módnou a často diskutovanou otázkou bývajú veľkopriestorové otvorené kancelárie – tzv. open space. Mnohé články vyzdvihujú ich výhody, iné upozorňujú na ich slabiny. Možno by sa k tejto téme mali vyjadriť najmä tí, ktorí v týchto kójach trávia osem a viac hodín denne.
Faktom viac-menej ostáva, že 70 % podnikateľských subjektov sú malé a stredné firmy. Vzhľadom na počet svojich administratívnych pracovníkov a tiež s ohľadom na architektonické riešenie svojich administratívnych priestorov riešia trochu iné problémy ako dilemu „open space – áno či nie?“.
Ide o umiestnenie zamestnancov do kancelárskych priestorov, kde sa už miestnosť 6 × 6 m považuje za veľkú. Požiadavkou je, samozrejme, umiestnenie čo najväčšieho počtu pracovníkov do miestnosti, ale väčšinou je tu dôraz na funkčnosť týchto pracovísk. A v neposlednom rade aj na estetickú stránku interiéru. V týchto prípadoch sa otvára priestor na invenciu a dobré nápady. Z hľadiska človeka, ktorý sa navrhovaním interiérov živí, a navyše ho to aj baví, treba povedať: vďaka pánu bohu.
Jiří Novotný
Foto: archív spoločnosti Office Pro
Autor pracuje v spoločnosti Office Pro.






