René van Zuuk: Konštrukcia ako expresívny prostriedok
Nedávno sme mali možnosť vo Fragnerovej galérii v Prahe navštíviť monografickú výstavu Reného Van Zuuka s názvom Projekty 1992 – 2007. Návštevníci na nej mohli vidieť prakticky všetko, čo autor za 14 rokov existencie svojho samostatného ateliéru v Almere navrhol. V jeho pestrej kariére vynikajú najmä väčšie realizácie Architektonického centra ARCAM v Amsterdame, napríklad bytový Blok 16 v Almere, prezývaný pre svoju mohutne vydutú fasádu Vlna, alebo unikátne riešená administratívna budova Zilverparkkade v Lelystade.

Bez ohľadu na rozmanité funkcie jeho doterajších realizácií už pri dome nazvanom Psyché narážame na ďalšiu výraznú charakteristiku Van Zuukovej tvorby, a to nezvyčajnú kombináciu materiálov.
Tá je zrejmá pri staršej realizácii dozorne plavebnej komory na kanáli Van Sarkenborg (1996) v Groningene, kde uplatnil nezvyčajnú aplikáciu zinkovej strechy a radu detailov, ako sú napríklad stavacie skrutky. Strategické zaoblenie zadnej steny dozorne s výraznou plastickosťou pritom bolo súčasťou zadania a malo umožniť jednému človeku sledovanie čo najväčšieho počtu monitorov.

Na rozdiel od trojpodlažnej budovy ARCAM-u, kombinujúcej jemne vrúbkovaný povrch so sklom (centrum má takmer kompletne zasklenú východnú stranu), využíva neskoršia Vlna (2002 – 2004) hliníkový šupinovitý obklad na evokáciu dynamiky vodného živlu. Blok 16, prezývaný Vlna, je súčasťou urbanizmu nového centra v Almere a logicky už od začiatku vzniká v úzkej spolupráci s rozsiahlejším urbanistickým plánom okolia, ktorý pripravil ateliér OMA. Realizovanú budovu Vlny spojil Van Zuuk ľahkým mostom s ďalším blokom a s existujúcou vežou Silverline.
![]() |
![]() |
| Realizácia administratívnej budovy Zilverparkkade v Lelystade dokončená v roku 2006 | Detail fasády |
V úvode spomínaný administratívny súbor s poetickým názvom Nábrežie strieborného parku – Zilverparkkadade (2004 – 2006) – je ukážkovým príkladom nielen toho, ako sa opakujúci sa prvok stáva základom konštrukcie, ale aj toho, ako sa symbolicky uplatňuje v štruktúre fasády budovy. Zvýraznený filigránový vzor sa odvádza od fascinujúcich drevorezov Mauritsa Eschera, ktoré sú priamo založené na princípoch opakovania, relativity či akejsi metamorfózy. Oproti inšpiratívnemu Escherovi však Van Zuuk svoje motívy redukuje na abstraktné, mnohoznačné vzorce. Výsledná štruktúra konárov pokrývajúcich vertikálny hranol budovy sa zásadným spôsobom podieľa na atmosfére interiéru a dáva kanceláriám podobu vzdušných hniezd v korunách stromov.

Z rozpracovaných projektov Van Zuuka vymenujme neustále sa vyvíjajúce pavilóny v Hoekendrode, skulpturálno poňatý obytný súbor v Hilversume a veľmi zaujímavý projekt bývania v lese Bosrijk (2005 – 2007), kde sa päťuholníkový pôdorys jednotlivých bytoviek organizuje jednak do asymetrického dynamického radu a jednak ako súbor samostatne stojacich obytných objektov.

K dobrému zvuku Van Zuukovho mena prispieva okrem iného nominácia na Cenu Miesa Van der Rohe, ako aj to, že od roku 2003 pôsobí ako profesor na Technickej univerzite v Eindhovene, kde predtým sám študoval. Nečudo, že pražská Betlehemská kaplnka, kde Van Zuuk v deň vernisáže prednášal, doslova praskala vo švíkoch. Pre odbornú verejnosť bola lákadlom aj prítomnosť Maartena Kloosa, riaditeľa ARCAM-u, ktorého príspevok pobavil neformálnosťou. Kloos ako Van Zuukov zadávateľ sa totiž vo svojej uvoľnenej prezentácii podelil s publikom o svoje skúsenosti s obývaním a využívaním Van Zuukovej realizácie architektonického centra, ktorú mierne ironicky pojal ako výpočet výnimočných rysov, ale aj obmedzení pre užívateľov.
Mariana Serranová
Foto a vizualizácie: Luuk Kramer, Christian Richters, Arthur Blonk, DJ Hoogerdijk, René van Zuuk Architekten, Waanja













